Annons

Debatt på nätet hotas efter unik dom om tryckfrihetsbrott!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Aftonbladet.se stänger sin tyck-till-sida. Kan kanske visa sig att alla debattforum kan hotas??? :eek:
Länk till artikeln på aftonbladet.se: här

:( Läste också det där, och man kan ju inte annat än undra hur det står till med yttrandefrieheten i det här såkallade "demokratiska" *gapskratt* landet. Isåfall får vi väl i värsta fall skapa en epostlista!!

/Joakim

Liax skrev:
:( Läste också det där, och man kan ju inte annat än undra hur det står till med yttrandefrieheten i det här så kalla de "demokratiska" *gapskratt* landet. Isåfall får vi väl i värsta fall skapa en epostlista!!

/Joakim

Helt djävla absurt!!!

Vakta din tunga Joakim, annars åker Elmfelt & Co i fängelse...

Ytterligare ett steg mot diktatur och en stat som kontrolerar vad som sägs. Man måste ju få diskutera. Utan diskution så fungerar inte en demokrati.

Om ni kollar min hemsida surf.to/antirasist så förstår ni vad jag står i frågan.

MVH
Greve Nickon:cool:

Ber om ursäkt Anders, men det är så väldigt tragiskt att gång på gång se hur den offentliga debatten i det här landet styrs uppifrån. Säger man inte "rätt" saker ska man tystas. Det verkar som vissa är väldigt rädda för att forum av detta slag ska kunna vara ett alternativ till den i medier tillrättalagda "sanningen".

Läs lite av vad Professor Noam Chomsky har skrivit så förstår du vad jag menar.

Nåväl...detta var kanske lite väl "off topic"! :)

Iofs så får ju allting diskuteras, men inte på ett sätt som kan tolkas hets mot folkgrupp och liknande. Det har ju gällt alla andra medier i årtionden.. varför inte då på svenska hemsidor? Det enda domen säger är väl att om någon i forumen gör sig skyldig till hets mot folkgrupp, hot, förtal m.m. så kan den ansvariga utgivaren ställas till svars? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Hur behandlas hemsidor där det inte finns någon ansvarig utgivare? Och hur behandlas diskussionsgrupper där medlemmarna är registrerade? Det kanske inte blir någon skillnad?

Liax skrev:
Ber om ursäkt Anders, men det är så väldigt tragiskt att gång på gång se hur den offentliga debatten i det här landet styrs uppifrån. Säger man inte "rätt" saker ska man tystas. Det verkar som vissa är väldigt rädda för att forum av detta slag ska kunna vara ett alternativ till den i medier tillrättalagda "sanningen".

Läs lite av vad Professor Noam Chomsky har skrivit så förstår du vad jag menar.

Nåväl...detta var kanske lite väl "off topic"! :)

Ah, ber om ursäkt. Läste precis vad jag skrev och det bidde ett gravt syftningsfel. Jag menade naturligtvis att det är ett absurt domstolsbeslut!

Alla är naturligtvis ansvariga för sina egna handlingar och jag tycker det är imponerande odemokratiskt att straffa Aftonbladet för vad några andra idioter skriver i ett öppet forum...

Jag är rädd att det är dit vi är på väg. Lagstiftningen hänger inte med tekniken. Vet fotosidans redaktion om att de är ansvariga för vad jag skriver? Vi får hoppas att lagstiftarna inser att det är ute på sju famnars vatten. Undrar vem som anses vara ansvarig för vad som skrivs på andra liknande forum som IRC, chat och Usenet? De som tillhandahåller servicen? Jag tycker det är så [censurerat för att spara redaktionen från böter] !! :mad:

utström: Det kommer ju att innebära att nån måste sitta och lusläsa ALLT som skrivs på tex Fotosidan innan det publiceras, eftersom man annars riskerar ganska kännbara straff. Tror du att detta eller några andra såna här forum kommer att överleva det?

Som jag ser det är det ett rejält bakslag för den fria debatten.

Ah, jo. det förstås. Alla borde ju vara personligt ansvariga för det man själv skriver, och inte de som tillhandahåller tjänsten. Usch.

Debatter på nätet.

Utan att vara juridiskt utbildad (dvs jag kan ha fel) tror jag ändå att jag har en del förklaringar till det inträffade.

När det gäller åsikter som publiceras i tidningar/tidsskrifter har vi i Sverige modellen att det är den ansvarige utgivaren för tidningen som får stå till svars för vad som trycks. Det ger fördelen att du kan få vara anonym i tidningen, och nackdelen att du kan bli bortcensurerad. En del andra länder har valt modellen att du som individ är ansvarig för dina åsikter när de publiceras i en tidning, vilket för med sig att du inte kan få vara anonym.

Valet att låta ansvarige utgivare för en tidning ansvara för allt som står i tidningen har rätten tydligen överfört till "tidningar" i elektroniskt format (jag vet inte om det finns lagar som gäller denna speciella form av insändare) och det för med sig att ansvarige utgivare är ansvarig för *allt* i tidningen. Att han/hon inte har en realistisk chans att granska allt som finns i en elektronisk tidning har egentligen inget med saken att göra. Ur lagens synvinkel är det så att om du vill publicera allt material som kommer in till sidan så får du väl anställa tillräckligt många granskare så du kan ha koll på att inget otillåtet slinker förbi.

Om detta forum stänger kommer jag bli asförbannad och @£#¤%&\}] med %#"¤%¤%. Ja, så för att vi ska slippa detta tycker jag att vi alla som vill ha detta forum kvar ska

BEVAKA DET OCH SKICKA ETT MAIL TILL ADMIN NÄR VI SER NÅGOT OLÄMPLIGT!!!

Att allihopa ska hjälpa till med att "hålla rent här".

Andreas.

Ja det verkar rätt otroligt! Tyvärr har vi på redaktionen inte full koll på detta, så all information tas emot tacksamt.

/redaktionen

Jag tror inte just fotosidan behöver orora sig så mycket. Då detta inte direkt kan jämställas med en tidning där krav på ansvarig utgivare finns. Studera hampus länk till bbs-lagen.

Dessutom är det bara en tingsrättsdom. Dvs långt ifrån prejudicerande. Men ändå, bra är det inte.

MvH

//Ingmar

Njae. Jag vet inte det. Det finns ju trots allt en hel del bilder som direkt skulle kunna falla under rubriken "Skyldighet att ta bort vissa meddelanden" i BBS länken. Frågan är väl om bilder kan likställas med meddelanden!?

Tveksamt.. Så länge ingen idiot får för sig att ladda upp barnporr eller någon annans copyrightmaterial tror jag det är helt lugnt. Vad jag vet finns det inga prejudicerande dommar baserade på bbs-lagen. Så vad som står i den är en sak, och hur den tillämpas en annan. Det är mycket möjligt att den krockar med en annan lag (grundlagen exempelvis) som isf går före och gör bbs-lagen verkninglös.

Givetvis är jag kanske lite subjektiv i min tolkning. Vill ju inte att denna fotosida skall börja tillämpa censur eller lägga ner forumen. Hursomhellst gör ni ett väldigt bra jobb!

Tyvärr har vi redan varit med om medlemmar som lagt upp andras fotografers bilder, så vi skulle ju kunna åka dit. Vårt hopp står i att ni medlemmar hjälper oss att hålla koll på allt material. Det skulle ju vara extremt tråkigt om vi skulle sitta och godkänna varje bild/kommentar/inlägg etc..

För övrigt tackar vi för berömmet. Ta åt er själva också!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar