Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

De unga - finns fotografiyrket kvar ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
1949 så inledde tidskriften FOTO en serie med det namnet- de unga- det blev en utställning och en viktig debatt på den tiden.
En av mina elever ( det fotografiska hantverket Biskops Arnö folkhögskola ) sa igår när vi stod framför vår fantastiska fotobokssamling på Biskops Arnö - men jag vill se böcker om ung fotografi, bilder som tas av de i min ålder 20 års åldern-
så kommer jag på mig själv att säga - det får du nog göra själv!!! i så fall. Visst förändras det fotografiska yrket? Här på fotosidan ser jag mänga starka bilder av " fotografer " som vill beskriva/ berätta om sin samtid och där ute på gallerierna/ muserna ser jag de äldre fotografernas requim över sina liv och erfarenheter.
Det är nog dags för en ny de unga utställning/debatt.
Vi gör våra utbildningar inom fotografi för en alltmer döende arbetsmarknad inom fotografi samtidigt som ( min personliga åsikt !! ) den samtida unga fotografin visar på enormt nya
möjligheter och uttryck inom fotografin analogt/digitalt!!!!
Jag tycker att fotosidan är ett oerhört bra forum att diskutera i och framförallt spännande!!!
Jag möter hela tiden så många som verkligen vill något med sina bilder och har något att berätta. En av mina elever visade mig i går starka engagerade bilder från demonstrationen i Salem förra helgen, en "nyhet" som swishade förbi i media i skuggan av Göran P.s giftermål. Vi som älskar fotografitekniken som verktyg för att utrycka oss måste hitta nya forum eller
i frågasätta 40 talistgenerationens egoistiska värnande om det fotografiska språket !!!

Forever young......

Håller med fullständigt, synd bara att man är trettio då :) varken ung eller gammal.

Det är svårt för unga att få visa sin syn av verkligheten. På nåt sätt har det blivit att det krävs trettio års erfarenhet innan man kvalar in för rätten att säga något. Under den tiden har många unga tappat sitt bildspråk och skolats in i mainstream-fotografin.

Det finns väl några undantag dock, men för dessa undantag krävs en talang som är få förunnat. En talang som inte borde vara nödvändig för att få komma till tals med sina bilder.

Detta bland annat gör att folk tvekar att söka fotorelaterade utbildningar. Utbildningen får sitt värde i hur mycket kontakter man kan skapa under skoltiden.

Om du fortfarande jobbar på BA så kan du ju hälsa till Greger från en gammal sommarkurselev. Säg att jag skaffat eget mörkrum nu :)

Mvh
Maverick

jag tycker matchen är enkel, de unga måste lära sig att konkurrera på marknaden, sitta och chatta om foto tycker jag inte leder ngn vart...själv försöker jag brotta mig in på marknaden så gått det går...det är där man skall slåss...

ursäkta en dum fråga, men hur kommer man in på marknaden då? om man inte har gått en pressfotograf-utbildning eller liknande (finns sånt förresten?), hur gör man? skickar bilder till tidningar eller vad?

fota som en jävla dåre och kontakta de folk du vill jobba för så kommer allt ske automatiskt om din omgivning anser att ditt bildskapande är värt nåt....bygg en portfolio...ligg lågt så länge det ser för djävligt ut...

jo du Olle , fota som en j-a dåre- men hur länge toppar du ? Tagga ner säger Bingo ! Han har ju någonstans hajat sin egen begränsning. Är det att bränna ut sig som gäller för att kunna bli " bekräftad " fotograf i dag ? Köparens marknad ? -jag tror och inbillar mig att att fotografin ( från Grekiskan ;- att skriva med ljus ) inte enbart är en kommersiell företelse...
beroende på¨modets nycker hit och dit. Visst ni gör skithäftiga " prettobilder" men sen då ...när ekonomin swischat förbi ? Ska du bli konstnärlig fotograf då och sälja minnen ??

Senast ändrad:
Jag menar snarare att lämna allt annat för att kunna hålla ett högt tempo inom yrket. Inte att svettas som en gruvarbetare och få ont i ryggen efter 5 år. Jag håller med om att låta plåtningarna styras av pengar är tråkigt men samtidigt finns det hur mycket kommersiella jobb som är djupt konstnärliga. Ser du ingen skillnad att fota ketchupflaskor och människor med märkeskläder på sig?

Lasse Mellberg skrev:
...Här på fotosidan ser jag mänga starka bilder av " fotografer " som vill beskriva/ berätta om sin samtid...

Jag brukar återkomma till detta inlägg men jag känner mig lite dum. Jag förstår inte riktigt vad du säger Lasse.

Det är väl inget nytt att se bra bilder av de som vill berätta om sin samtid, så har det väl alltid varit. Det som är nytt är väl mediet, webben.

Att se bilder av de som är i tjugoårsåldern efterfrågades redan när jag började bli seriös med fotografi, jag minns att jag läste om Planket i Vita Bergsparken. Och det är kart att det är svårt att hitta böcker med bilder av tjugoåringar, rent praktiskt finns det många hinder i form av brist på pengar och kontakter.

Sedan tycker jag ärligt att det inte finns så mycket fascinerande fotografi av de unga, inte mer nu än de senaste tjugo åren menar jag. Det känns som om det nya är att man ser fler bilder av unga tjejer som är ”modeller” på webbsidor. Självporträtt med webbkameror där de poserar inspirerade av Slitz.
Jag har alltid varit skeptisk till att unga skulle vara så nyskapande eller att de vill bryta med äldre bildtraditioner. De flesta brukar snarare återupptäcka sådant som gjordes redan av Lazlo Moholy Nago för miljoner år sedan. Ofta vet de inte om att det redan gjorts, ett exempel (tekniskt) är att ”cross processing” blir populärt med jämna mellanrum.

Är verkligen 40-talisterna de som äger det fotografiska språket?

Jag har svårt att få fram vad jag menar, jag undrar bara vad som är nytt i dagens fotografi skapad av unga? Det har skett omvälvningar inom fotografin, de ungas utställning (som väl ändå inte var såå revolutionerande ens jämfört med rosenlundarnas bilder) och sextiotalet då den europeiska modefotografin bröt sig loss från USAs inflytande och skapade en egen ”europeisk” stil med bland andra ”the terrible three” i spetsen. Men vad skulle vara på gång just nu?

Och Maverick, tvekar verkligen folk att söka fotorelaterade utbildningar? Jag tycker det verkar vara så att det blivit populärt igen. Fast jag har inte koll på hur det ser ut med intresset för exempelvis Högskolan i Göteborg.
Jag kan bara nämna att när jag blev tillfrågad (av ett utbildningsföretag) om att dra igång en 100-poängskurs i fotografi här i Malmö diskuterade vi hur många elever som skulle läsa och vi kom fram till att 20-25 stycken skulle söka och vi skulle kunna hålla utbildningen med 12 stycken elever.
90 stycken sökte förra våren när vi började.

Allt förträffligt är redan sagt. Men en människa som vet att befrukta sin själ med det förträffliga är något nytt.
" gammalt nytt "
Men vad är genie annat än att befrukta det gamla med det evigt nya.

Vilhelm Ekelund

Det är en svår diskusion på många sätt. Och jag kan hålla med dig Mikael jag vet inte riktigt vad
det är som jag vill ha fram. Du skriver att L. Nagy gjorde "det" för miljoner år sedan. Min fotohistoria börjar på 1800- talet och Nagy var verksam på 1920 - 30 talet. Inte mer än 70 år sedan. Slitz vet jag inte vad det är ????
Däremot så anser jag av egen erfarenhet att det är svårt för de yngre i dag att få visa sina bilder. Planket var ju en möjlighet på 80- talet.
Eftersom du jobbar med fotoutbildning så vore det
intressant att höra hur du motiverar dina elever
att satsa på fotografin. Här på webben ser jag många intressanta bilder som jag tycker förtjänar
att visas i ett större sammanhang. Du måste väl ändå hålla med om att utställningsmöjlighetrna är mycket sämre idag ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar