Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datum och tid på DSC-WX300 display

Produkter
(logga in för att koppla)

grer

Ny medlem
För mindre än tre veckor sedan köpte jag rubricerade Sony-kamera och med reservation för att jag skulle ha drabbats av ett "hjärnspöke" så fanns både datum och tid på displayen en kort stund efter start... De digitalkameror jag haft tidigare har alla haft den egenskapen vilken jag betraktar som normal och mycket praktisk.

Efter en kort tid försvann nämnda visning av datum och tid på displayen. Vid förfrågan till Sony's support får jag så småningom till svar att den här kameran visar inte datum och tid på displayen! Om det är sant så får jag väl medge att jag kanske haft en släng av hjärnspöken ändå - men tills vidare föredrar jag att betrakta bristen på datum och tid som ett fel på kameran...

Alltså: Har någon sett visning av datum och tid på displayen till en Sony kamera DSC-WX300 ???

Det är möjligen inte så att du förväxlar kompaktkameror och mobiltelefoner här? :)

Jag har visserligen ingen WX300, men jag har, och har haft massor av digitala systemkameror, från instegare och till pro-kameror, med OVF eller med EVF, med rörliga, fasta eller helt utan speglar, och INTE EN ENDA av dessa har visat datum och tid på displayen hela tiden.

Varför skulle man vilja ockupera värdefull displayyta med onödig information? För egen del vill jag mycket hellre kunna se så mycket FOTOGRAFISK information som möjligt, som inställd tid, bländare, ISO, AF-areor, exponeringsmätarareor, ev. seriebildshastighet, återstående batterikapacitet, återstående minneskortsutrymme etc., och det tror jag i princip alla andra fotografer också vill. Om så inte vore fallet, och jag skulle vara tämligen ensam om att tycka detta, så kan du vara helt förvissad om att alla kameror från alla tillverkare alltid skulle ha lagt in datum och tid i sina displayer. Men det har som sagt ingen gjort.

Däremot markeras förstås varje bild med tagningsdatum och tid, och du kan givetvis hitta dessa uppgifter nånstans i menyerna. Måste ju finnas för att man ska kunna ställa in kamerans klocka korrekt.

Det är inte så att vad du har råkat se är datum och tid på en bild du tagit? Om det inte skulle vara så, ja då har du nog råkat ut för ett "hjärnspöke"...

Eller kanske inte. Strax efter start, sa du? ALLA nya kameror visar detta det första de gör efter att man har slagit på dem, så att man inte ska glömma att ställa in rätt tid och datum. Man hamnar alltså direkt på det ställe i menyn där man ställer in detta.

Det är kanske denna display-bild du minns?
.

Nja, DSC-WX300 är en digital kompaktkamera - enligt Sony världens minsta med 20 ggr zoom...

Ja, datum och tid brukar visas ett kort ögonblick efter start och varar helt kort. Det är just det jag saknar (numera) på denna kamera! Någon mobil med kamera har jag aldrig haft...

Hej!

Visst måste det finnas massor av folk där ute som sett det jag beskriver på sin nyare kompaktkamera:
Ett ögonblick efter det man startat kameran visas datum och tid på displayen men bara under en kort tid innan texten försvinner. Kvar blir bara de förväntade ikoner som visar vilka inställningar som är gjorda. Någon annan text ska väl inte finnas på displayen vid tagning, eller hur...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar