Annons

Datorn startar ej! Men lampan lyser?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Timpolanen

Medlem
Jag har ett problem med min dator. Den dog för någon vecka sedan, efter 24 tim startade den igen. Men nu har den lagt av igen och få inte igång den.
Det knastrar lite när man trycker i kontakten i nätagget, men jag tror att det alltid har gjort det?!?!

Lampan på moderkortet lyser
Jag har tagit ut det lilla klockbatteriet (men ska man göra nått mer än det?)
Har kopplat ut alla HDD och CD/DVD
Har testat att kortsluta power pin
Har också öppnat och kollat så att säkringen är hel i nätagget.

Vad kan vara felet?
Jag antar att det är nätagget som har gått...

Min setup:
Amd 64 X2 6000+ Asus M2N-E SLI GF 7600GT 2GB VIsta 32-bit Nägagregat Atrix 500T

Troligen är det nätagregatet. Det du kan testa är att använda en multimeter och mäta varje kabel på kontakten som ansluts till moderkortet så att rätt pänning kommer ut.

För att få spänningarna måste du "kortsluta" två av kablarna med en kabel som är skalad i båda ändarna. Vilka dessa är hittar du i moderkortets manual.

Känner du osäker på detta ska du be någon elkunnig göra det åt dig.

Tyvärr kan ett felaktigt skada moderkortet vilket jag själv fick erfara en gång.

Hoppas att det bara är ditt nätagregat som är trött.

Lycka till

skribenten skrev:
ingen aning men kan en dator starta utan batteri?
All information om moderkort osv finns på batteriet.

Nja, det vore väl i så fall det första batteriet som kan lagra information :)

Nej, information om moderkortet sitter i bios, som i sin tur behöver ha ström. Genom att göra datorn helt strömlös kan man nollställa bioset. Men här lägger jag mina slantar på nätaggregatet.

Okej tack för svaret!
Tro att det är är nätagget eftersom jag har hört att Atrix är ett dåligt märke. Jag testade nätagget i en gammal dator men den startade inte heller med det nätagget. Jag tittade på det här nätagget det verkar bra, någon som har någon erfarenhet av det?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=81215

/Tim

Om du vill testa ditt nätaggregat så kopplar du loss ATX kontakten från moderkortet och byglar den gröna kabeln till en av de svarta. Då skall fläkten starta i nätaggregatet och du skall få ström på alla utgångarna från ATX kontakten och de mindre matningarna till HDD och CD spelare. Att mäta är att veta.

Låter som att moderkortet är kass, eller om du har tur kan du råkat ut för någon bugg. Försökt överklocka något? Testa "clear CMOS", brukar finnas nån bygel på moderkortet som du kan flytta ett steg. Eller också drar du ur strömkontakten och tar ur batteriet och trycker på knappen så att strömmen försvinner. Sedan låter du den stå av i en halvtimme eller så. Då borde bios bli nollställt.

Cooltek gör mycket prisvärda och pålitliga nätagg. Har vunnit en hel del konsumenttester. Valde själv ett sådant till min nya setup och är väldigt nöjd med det. Men jag har ingen koll på vilka/vad som passar exakt med din amd förstås...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar