Annons

Datorn ljud till stereon via displayport/HDMI

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Har lite panik fråga Har display port i datorn och HDMI anslutning i Surround förstärkaren Men datorn frågar bara om det är en dvi skärm och jag får inte fram något ljud har provat att koppla in en skärm då jag har HDMI utgång för att koppla vidare till en HD Tv men den reagerar på att en skärm är inkopplad men den vet inte för typ och fortfarande inget ljud vad beror detta på ? en instälnings sak el måste det finnas en skärm inkopplad ?
 
Min dator (som är stationär) har HDMI utag från grafik kortet, det går alltså inte få något annan information än bild via den. Ljudkortet är separat och kräver en egen anslutning. Vet inte om det är någon hjälp för dig, men det kan vara detta som är problemet? Vet du om HDMI sitter på moderkortet eller grafikkortet? Använder du ett integrerat ljudkort på moderkortet eller har du ett separat ljudkort?
 
Senast ändrad:
HDMI urtaget sitter i grafik kortet och ljud kortet är integrerat i moder kortet men enligt tillverkaren av grafik kortet så ska det gå att ta ljudet den vägen
 
Hoppas någon som är bättre än mig på datorer hjälper dig. Jag är själv tveksam att ditt grafikkort släpper igenom ljudet från ljudkortet/moder kortet. Men man kan ju aldrig veta......Jag har byggt ett par datorer, men alltid med separat ljudkort och då blir det naturligt att koppla dem till stereon.
lycka till iaf!
mvh
peter
 
Tack för visat intresse i alla fall Men då det e lite panik så har jag ett allternativ om det nu inte går att lösa lånar grabbens ipod å kör via usb urtaget på förstärkaren För anledningen till paniken är att jag ska ha lite party o man vill ju ha lite musik då liksom hehe
 
Jag kör en dator med HDMI till TV:n, även ljudet kör jag den vägen. Jag var dock tvungen att aktivera ljudet på HDMI-utgången.
Öppna kontrollpanelen och gå till ljud, klicka på "Hantera ljudenheter". Sedan är jag lite osäker på vad jag gjorde men jag tror att jag högerklickade på HDMI och sedan valde "Ange som standardenhet".
 
Jag kör en dator med HDMI till TV:n, även ljudet kör jag den vägen. Jag var dock tvungen att aktivera ljudet på HDMI-utgången.
Öppna kontrollpanelen och gå till ljud, klicka på "Hantera ljudenheter". Sedan är jag lite osäker på vad jag gjorde men jag tror att jag högerklickade på HDMI och sedan valde "Ange som standardenhet".

Jag har gjort dom inställningar som du har angivit men det vill inte fungera ändå men jag misstänker att det är felet ligger i att datorn/förstärkaren inte riktigt vill kommunicera med varandra riktigt för jag provade att koppla in grabbens playstation 3 och det fungerade utan att göra nånting bara stoppa i kontakten
 
Underlättar lite om du kunde dela med dig av speccsen på datorn. :)

Har ett AMD Radeon HD 6870 grafik kort och enligt speccsen på deras hemsida så går det att plocka ut ljudet via Display porten och förstärkaren är en Onkyo HTR-548B vilken har 4 hdmi ingångar och en ut till TVn . Och jag provade att koppla in grabbens playstation 3 och det fungerade rakt av i alla 4 portarna så det måste bara handla om någon inställning frågan är bara var
 
Har ett AMD Radeon HD 6870 grafik kort och enligt speccsen på deras hemsida så går det att plocka ut ljudet via Display porten och förstärkaren är en Onkyo HTR-548B vilken har 4 hdmi ingångar och en ut till TVn . Och jag provade att koppla in grabbens playstation 3 och det fungerade rakt av i alla 4 portarna så det måste bara handla om någon inställning frågan är bara var

Det här handlar om drivrutiner och inställningar i din dator. Du måste tala om för din dator att du vill låta ljudet strömma via HDMI-porten istället för ljudkortet. Jag vet inte vilken version av Windows du använder och jag tror att rutinen för detta kan se olika ut mellan Windows versioner.

Beroende ljudkort och mjukvara så kanske det blir en konflikt. En del ljudkort installerar mjukvara som går i bakgrunden när du använder din dator. På min sambos laptop strulade det en del innan jag fick ljudet via HDMI-porten. Har för mig att jag var tvungen att ställa in det i ljudkortets mjukvara.

Annars så brukar Kontrollpanelen i Windows vara platsen där man ställer in ljudet.

Kontrollpanelen>Ljud och ljudenheter>Ljudenheter>Uppspelning av ljud​

Det tråkiga är att man måste göra om proceduren bakvänt när man vill köra ljudet via ljudkortet igen.
 
Tack för visat intresse i alla fall Men då det e lite panik så har jag ett allternativ om det nu inte går att lösa lånar grabbens ipod å kör via usb urtaget på förstärkaren För anledningen till paniken är att jag ska ha lite party o man vill ju ha lite musik då liksom hehe

Vet inte om Du har utgång för hörlurar på datorn. Använde själv denna utgång till stereon tidigare. Om man vill finns både itunes och airport express till Windows vilket gör att man kan skicka musiken trådlöst vilket jag gör nu plus skrivare. Även senare iPod har möjlighet till trådlöst. Du hittar systemkrav på Apples sida. http://www.apple.com/se/itunes/ Har inte själv Windows så jag har inte prövat.
 
För att få ljudet att fungera med mitt Nvidiakort gjorde jag så här (borde vara likadant med AMD). Detta gäller för Windows 7.

1. Högerklicka på högtalarsymbolen i aktivitetsfältet och välj "Playback devices".
2. I listan som visas bör du få upp nånting med HDMI enligt bilden nedan (i mitt fall en Denonreceiver). Markera den och klicka på "Set Default".
sound.jpg
3. Markera HDMI-enheten och klicka på "Configure" så bör du få upp bilden nedan där du kan välja hur många kanaler du vill använda. Default är stereoljud även om du har en förstärkare som klarar surround.
speaker.jpg
 
Ja, det ska finnas en enhet där. Jag har ett ATI/AMD-kort och det ser ut så här när inget är ikopplat:
 

Bilagor

  • ATI-HDMI.jpg
    ATI-HDMI.jpg
    59 KB · Visningar: 2,197
Problemet löst det var som jag misstänkte att det var en inställnings sak då datorn tolkar signalerna från stereon som "skärm signaler" så var jag tvungen att identifiera stereon som skärm och för att få ljudet att gå till den så var jag tvungen att stänga ner 1 av mina 2 skärmar då den ena är en hdmi skärm och den andra är en dvi skärm så gick det inte att köra alla 3 samtidigt . En massa krångel som jag jag inte hade en tanke på när jag byggde datorn men man lär sig nått nytt varje dag HeHe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.