ANNONS
Annons

Datorn ignorerar färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan73

Ny medlem
Har en hp laptop som jag "nedgraderat" från vista till xp.
Har därmed ingen standard färgprofil för skärmen.
Vilka färgprofiler jag än lägger till och provar med så blir det ingen som helst visuell förändring.
Om jag tex lägger in en bild fotad i AdobeRGB som bakgrund i xp, måste jag använda korrekturinställningar i CS3 för antingen windows RGB eller bildskärms RGB när jag öppnar bilden där för att de ska matcha. Även om jag angett AdobeRGB som färgprofil för skärmen, men som sagt det verkar inte spela någon roll vad jag anger där.
Det blir kraftig skillnad om jag använder den inbäddade profilen när jag öppnar bilden i CS3 utan korrekturinställningar.
Känns inte lönt att försöka kalibrera skärmen så länge den inte reagerar på olika profiler.

Visst borde jag kunna se en förändring på bakgrundsbilden på skrivbordet när jag växlar mellan helt skilda färgprofiler. Det kan väl inte krävas en omstart av datorn.

Någon som varit med om något liknande eller missar jag något?

Har en hp laptop som jag "nedgraderat" från vista till xp.
Har därmed ingen standard färgprofil för skärmen.
Vilka färgprofiler jag än lägger till och provar med så blir det ingen som helst visuell förändring.
Om jag tex lägger in en bild fotad i AdobeRGB som bakgrund i xp, måste jag använda korrekturinställningar i CS3 för antingen windows RGB eller bildskärms RGB när jag öppnar bilden där för att de ska matcha. Även om jag angett AdobeRGB som färgprofil för skärmen, men som sagt det verkar inte spela någon roll vad jag anger där.
Det blir kraftig skillnad om jag använder den inbäddade profilen när jag öppnar bilden i CS3 utan korrekturinställningar.
Känns inte lönt att försöka kalibrera skärmen så länge den inte reagerar på olika profiler.

Visst borde jag kunna se en förändring på bakgrundsbilden på skrivbordet när jag växlar mellan helt skilda färgprofiler. Det kan väl inte krävas en omstart av datorn.

Någon som varit med om något liknande eller missar jag något?
Ja, du missar att du kan inte använda en arbetsfärgrymd som skärmprofil. För det första beskriver den med största sannolikhet inte din skärms egenskaper, för det andra innehåller den inte den del som påverkar vad ditt grafikkort skickar ut. Så du kan växla mellan olika arbetsfärgrymder utan att se någon skillnad alls. Gör en profil av din skärm genom att mäta upp den, så ser du skillnad.

Stefan

Hade tidigare stationär dator med samsung lcd.
Då hade skärmen en profil från samsung så klart då jag installerat denna.
Hade då problem med att bilder visades olika i photoshop och andra program (som kanske inte tog hänsyn till bildens färgprofil).
Då jag använde sRGB som arbetsfärgrymd i photoshop lät jag även skärmen köra denna profil. Då visades bilderna likadant i alla program.

Men det kanske var fel, har jag fattat rätt enl nedan:
Om jag kalibrerar skärmen, använder AdobeRGB i photoshop, lägger en bild fotad i AdobeRGB som bakgrund i windows, så kommer den att se olika ut som bakgrund jämfört med öppnad i photoshop pga av skärmen inte färghanterar medans photoshop gör det?

Då jag använde sRGB som arbetsfärgrymd i photoshop lät jag även skärmen köra denna profil. Då visades bilderna likadant i alla program.
På det viset visas alla bilder lika felaktigt i alla program. Om dina bilder bara finns i din dator, så är det väl en OK lösning. Men om du vill visa dem på en annan dator, skriva ut dem eller trycka dem, då kommer färgerna se annorlunda ut.

Om du har en korrekt skärmprofil i dina inställningar så läser Photoshop denna och korrigerar färgerna så att de visas rätt. Men det gör inte flertalet andra program.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar