Annons

Datorn gör en omstart när jag klonar

Produkter
(logga in för att koppla)

Micce-64

Medlem
har en HP dator med I7 3,4GHz processor, 16 GB ramminne samt en nästan tom SD disk (120 GB) som scratch-filen skapas på. Inställningen i Photoshop cc är: minnesåtgång 80 % samt cachenivåer 8 och händelselägen 7. Filen jag klonar i är ca 110 MB.

Jag håller på att retuschera en dålig s/v bild där jag måste klona en hel del men efter en liten stund så gör datorn en omstart. Vad kan jag ändra på i inställningarna som gör att detta inte händer?

mvh
michael

har en HP dator med I7 3,4GHz processor, 16 GB ramminne samt en nästan tom SD disk (120 GB) som scratch-filen skapas på. Inställningen i Photoshop cc är: minnesåtgång 80 % samt cachenivåer 8 och händelselägen 7. Filen jag klonar i är ca 110 MB.

Jag håller på att retuschera en dålig s/v bild där jag måste klona en hel del men efter en liten stund så gör datorn en omstart. Vad kan jag ändra på i inställningarna som gör att detta inte händer?

mvh
michael

Hur sker omstarten. Får du något meddelande? Är det Windows som initierar omstarten? Eller sker den helt spontant utan varning.

Om det är det senare, alltså att skärmen bara blir svart och datorn börjar starta upp igen så kan det bero på hårdvarufel i minnesmodulerna. Jag hade det beteendet (när jag spelade spel) som uppkom i minneskrävande situationer. Körde test på varje av mina minnesmoduler var för sig och identifierade en som inte var 100% OK. När jag körde utan den så upphörde de spontana omstarterna.

/P

hej

skärmen blir svart utan någon förvarning och sedan så startas datorn om. Jag har gjort testet på minnesmodulerna och det var inga fel på dem. När det gäller loggar så vet jag inte vad jag skall leta efter.

Michael

Hej, kanske minnesfel på datorn, sällan med det händer men så var det med min.

När du startar upp datorn så kan du komma in i HP:s diagnosrutiner, går in i setupen och välj diagnos där och kolla upp främst minnet.
När min HP startade om så som du beskriver det (kanske inte precis när jag klonade men annan bildbearbetning) var det ett minnesfel och när minnet var utbytt så har det aldrig mer hänt.

Använder du en Wacom Tablet eller/och en nVndia grafikkort?
I så fall kan problemet ligger där enligt det jag ha läst.

Här finns en lång tråd (på engelska) om ett liknande problem där en löste det genom att avinstallera sin Wacom Tablet.

https://forums.adobe.com/message/5487259

Jag har en liknande problem till det som beskrivs i trådet. Väldigt irriterande.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto