Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorn bootar om vid inst. av Capture

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag installerade om mitt Windows XP nu i helgen och sedan dess har jag inte kunnat installera Nikon Capture 4.2. När jag startar setup-filen så ser allt bra ut. Den frågar efter mappen den ska lägga sig i och sen rasslar installationen igång men när den kommer till slutet så bootar hela datorn om. Jag har testat alla möjliga grejer men utan framgång. Jag kunde installera Nikon View utan problem och den fungerar som den ska. Jag har också testat att installera capture före view men det blev samma sak.

Vad kan det vara som ställer till det? Alla anti-virusprogram, antispyware o.dyl. är avstängda men det hjälper inte.

Fråga mig inte hur jag lyckades lösa det men jag tror det hade med Windows XP funktionen DEP (Data Execution Prevention) att göra. Jag stängde av den och angav att den skulle exkludera setup-filen och sen installerade jag och tog bort den från DEP-listan igen.

Nu fungerar det som det ska och jag ska återupprepa frasen "ändra inte på ett vinnande koncept" några gånger under kvällen =)

Mvh
Dennis

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar