Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorföretag snott min "bild"

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Titta på http://www.hooksdataservice.se/

och på min bild http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38796266

De har tagit min bild och gjort den svart, får man göra så utan mitt medgivande.

I första e-mailet fanns websidan och då fanns min svart bild där, men tänkte inte då på det att det var min.

Blev kontaktad av en datorfirma och de ville ha min bild på sin sida och jag sade det var okej och skickade med min prislista (BLF 2001) och sade att priset kan diskuteras. Fick e-mail tillbaka och han skrev

"Då får det nog vara, det var väldigt dyrt.

Tänkte att jag kanske kunde lägga ut bilden men behålla ditt namn på den"

Jag skrev tillbaka att ni tar ju betalt för era tjänster så förstår ni säkert att jag vill ha betalt för mina tjänster.

Har inte fått något svar.

Upptäckte för en liten stund sedan att de tagit min bild och gjort den svart, jag jämförde. Bilden fanns där innan, men tänkte inte på det då. Att han inte nämde det? Konstigt att han vågade skicka en länk till sin sida.

Det står på deras sida att "all rights reserved" och visar min bild!!!

Vad har jag för lagliga möjligheter? Visst kan jag skicka en faktura till företaget?

Önskar snabb hjälp!

Vänliga hälsningar
Omar Brännström

Ja, det är ju uppenbart att det är din bild, i mina ögon.

Men vad säger man om dem/företaget yrkar på att bilden har ett annat ursprung?,,
Kanske äger den inte tillräckligt många "fingeratryck" för att bindas med 100% säkerhet till din, juridiskt sett alltså!
Jag menar att det är glasklart, men vad lagens kännare menar är ju inte sällan ngt helt annat. Tyvärr.

Samla bevis i form av sidan, men det har du säkert redan gjort.

Avvakta denna tråd lite och förbered faktura, jag hade gjort det. Kanske också förbereda ett litet utskick där lagen klart och tydligt citeras. Liksom i förklarande syffte för företaget som kanske inte alls förstår sitt misstag.

MVH Niclas,

Omar skrev:
Hej

Titta på http://www.hooksdataservice.se/

och på min bild http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38796266

De har tagit min bild och gjort den svart, får man göra så utan mitt medgivande.

I första e-mailet fanns websidan och då fanns min svart bild där, men tänkte inte då på det att det var min.

Blev kontaktad av en datorfirma och de ville ha min bild på sin sida och jag sade det var okej och skickade med min prislista (BLF 2001) och sade att priset kan diskuteras. Fick e-mail tillbaka och han skrev

"Då får det nog vara, det var väldigt dyrt.

Tänkte att jag kanske kunde lägga ut bilden men behålla ditt namn på den"

Jag skrev tillbaka att ni tar ju betalt för era tjänster så förstår ni säkert att jag vill ha betalt för mina tjänster.

Har inte fått något svar.

Upptäckte för en liten stund sedan att de tagit min bild och gjort den svart, jag jämförde. Bilden fanns där innan, men tänkte inte på det då. Att han inte nämde det? Konstigt att han vågade skicka en länk till sin sida.

Det står på deras sida att "all rights reserved" och visar min bild!!!

Vad har jag för lagliga möjligheter? Visst kan jag skicka en faktura till företaget?

Önskar snabb hjälp!

Vänliga hälsningar
Omar Brännström

Trist. Det positiva är att du har en e-postkonversation där de faktiskt talar om din bild. Sedan gäller det att utreda om det är ett nytt självständigt verk som siluettbilden utgör eller inte som de har publicerat.

Prova att skicka en faktura med lämpliga påslag som inkluderar redigering av din bild, med krav på omedelbar betalning och löfte om att inte genomföra en polisanmälan för upphovsrättsbrott om betalning inkommer å det snaraste. Plus att de ska avlägsna bilden.

Är de kloka tar de bort bilden och betalar för att inte få grus i maskineriet för sin affärsrörelse. En lokaltidningen kan tipsas om den en datafirma som håller sina kostnader låga genom stöld...Inte bra för affären....

Lägg till en ett alternativ på fakturan som ger bolaget rätt att nyttja bilden (den de hade tänkt sig) i ett år med 50% rabatt för följande år. Är de kloka så köper de bilden för fortsatt publicering och förstår att det blir enklare i längden.

Kolla upp orgnummer så du ställer fakturan rätt. Du kan ju ringa till dem anonymt om du inte hittar det på annat sätt.

Hoppas det löser sig till det bästa för alla inblandade.

Senast ändrad:
Du kan börja med att ta kontakt med dem och göra dem medvetna om det här. Du gör klokt i att skriva ut deras sidor med utskriftsdatum för bevis. Om de nekar tycker jag att du ska gå vidare och anmäla dem för copyright brott. Det finns tydliga regler för hur du kan gå tillväga på http://www.sfoto.se/sff_start/

Lycka till.

http://www.gulnet.nu/

Oj, jag läste visst inte hela ditt inlägg och såg inte att du redan hade tagit kontakt med dem... Jag blev lite förbannad och började skriva direkt!!!

Hej

Jag har inte varit kontakt med dem angående min bild som de har lagt ut, utan var i kontakt med dem innan jag upptäckte "stölden", dvs för en stund sedan.

En dålig liknelse: Jag går in på volvo och stjäler en blå bil efter några dagar efter jag målat den röd så kommer polisen och nog alltid kommer de rubricera det som stöld, oavsett hur mycket jag har ändrat bilen.

Vad jag menar är att de har laddat ner bilden och manipulerat den utan mitt tillstånd.

MVH

Omar

Omar skrev:
Hej
En dålig liknelse: Jag går in på volvo och stjäler en blå bil efter några dagar efter jag målat den röd så kommer polisen och nog alltid kommer de rubricera det som stöld, oavsett hur mycket jag har ändrat bilen.

Vad jag menar är att de har laddat ner bilden och manipulerat den utan mitt tillstånd.

Om man tar din bild och »deras« och jämför genom att lägga dem ovanpå varandra, så ser man att de är identiska. Det är alltså inget tvivel om att det är din bild, och det kommer en domstol också att se.

Att de har manipulerat den spelar ingen roll. Du har erbjudit dem att använda bilden och de har tackat nej till det pris du föreslog. Därefter har de ändrat på bilden och publicerat dem. De har därför dels manipulerat din bild, vilket medför att dina ideella rättigheter har skadats, dels har de publicerat den utan ersättning, vilket är en ekonomisk skada.

Tror det är dags att du upplyser dem om att de har en bild som är din och att du vill ha ersättning för den bildanvändningen, och ett skadestånd föf manipulering och otillåten publicering. Svenska skadestånd är inte skyhöga.

MVH/Stefan

Jag skickade ett e-mail till honom och han svarade direkt att han bad tusen ggr om ursäkt och att han skulle genast ta bort bilden. Inget riktigt stort företag svarar på e-mail på kvällen 21.50 så det är någon spoling som startat ett litet företag.

Saken är ur vägen och jag nöjer mig med det, men hade det varit ett "riktigt företag" så hade det blivit annat.

Det var tydligen ett nystartat företag och han hade lite kapital, säkert en student som vill ha lite extraknäck och som inte visste vad han sysslade med.

MVH

Omar

Lustigt undrar om min dator har börjat sortera bort bilder som visas på nätet. Kanske är nåt nytt smaskigt surfskydd från microsoft... :) ..

Jaja, får testa lite senare ;-).

//Frodo

Ja, killen fick nog kalla fötter nu när han insett allvaret i att ta för sig så,,

Det är skrämmande hur folk tar för sig på webben.

Skönt att du känner dig nöjd Omar.
______

Här är ett exempel,, min älskade tillbringar lite tid på denna sida och kommenterar ofta hur mycket folk lastar ned och använder.

www.mote.no är en samlingsplats av diverse folk i många åldrar och rättså jämn fördelning i kön.

Nede på tex denna sida i forumet: http://www.mote.no/viewtopic.php?t=8&postdays=0&postorder=asc&start=75 !!!!!!!

Man blir nästan mörkrädd!

/MVH Niclas,

Fredrik->Han skulle ju genast ta bort bilden. Jag ser den inte heller, så då är den väl borta. They better... ;)

Omar skrev:
Jag skickade ett e-mail till honom och han svarade direkt att han bad tusen ggr om ursäkt och att han skulle genast ta bort bilden. Inget riktigt stort företag svarar på e-mail på kvällen 21.50 så det är någon spoling som startat ett litet företag.

Saken är ur vägen och jag nöjer mig med det, men hade det varit ett "riktigt företag" så hade det blivit annat.

Det var tydligen ett nystartat företag och han hade lite kapital, säkert en student som vill ha lite extraknäck och som inte visste vad han sysslade med.

MVH

Omar
Jag tycker du gjorde helt rätt som inte gick vidare. Hemsidan visar ju tydligt att det är ett verkligt lågbudget-företag det handlar om. Taskigt att sänka en sån kille helt med en laglig men stenhård faktura :) Men kom igen om några år om han blir en ny Bill Gates. "Kommer du ihåg mig? Omar. Du snodde en bild av mig häromåret. Nu behöver jag en ny PC..."

Det e synd bara, jag har fått för mig att sånt här kan hända utan att man märker det. Bilden kan ligga där jättelänge och sen när man upptäcker det och hotar med att anmälla eller liknande tar de bara bort bilden och man har inget igentligt bevis för att bilden har funnits där. I och för sig borde en skärmdump kunna bevisa, men skulle verkligen någon bry sig för en av mina bilder som dessutom är bortplockad......

//Frodo

ANNONS