ANNONS
Annons

Dator vald - skärm återstår. Hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

AH1

Aktiv medlem
Många medlemmar här på FS gav mig tips kring valet av bärbar dator som jag gjorde tidigare idag, det slutade med att jag valde en Macbook PRO 15#. Tack, tack för den stora hjälpen. Men eftersom jag valde 15-tummaren så känner jag mig tvungen att välja till en extern skärm. Och det är ni skall hjälpa mig - igen.

Först var jag inne på Eizo FlexScan S2231WSE 22#(http://www.dustinhome.se/pd_5010127674.aspx&csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5693. 4600 kr kostar denna med studentrabatt inkluderat frakt, vilket få ses som ett väldigt bra pris. Skärmen blev utnämnd i det senaste numret av K&B till bästa skärm i test, och mest prisvärd. Låter lovande, och jag var verkligen inne på denna skärm.

Timmarna gick och jag fann dennes "brorsa" i Dustins sortiment. Varför jag utgår från Dustin är för att jag har gratis frakt, och en rabatt på 6-7% som student.

Brorsan, som jag har valt att kalla den andra skärmen, är nämligen ingen mindre än S2431WSEK 24# (http://www.dustinhome.se/pd_5010129913.aspx). Priset för denna 7310 kr, vilket är MAX för min del. Inte en krona mer. Egentligen vill jag inte lägga mer än 5-6k på en skärm, men jag kan göra ett litet undantag - är ju ändå en betydande grej för min fotoutveckling. Det som skiljer sig från den förstnämnda skärmen är ju dels upplösningen och storleken. Bägge skärmarna har ju också S-PVA-panel.

Alltså - vilken skärm skulle ni välja för bildbehandling i dagens tid? Är det värt och lägga till 3000 kr för 24# och 1920X1200 i upplösning? Eizo som skärmtillverkare - hur är detta företag nuförtiden? Det är väl på senare år som de har seglat upp som en seriös och bra aktör på marknden, eller hur? Fem års garanti också, vilket är alldeles lysande. Har också läst att skärmarna kommer färdig kalibrerade från fabriken - hur bra kalibrering (hur det nu stavas) pratar vi om?

Vilka andra alternativ finns det inom samma prisklass (5-7k, gärna stor arbetsyta)?
 
Ja du det var ju rätt klent med svar.
Kanske det delvis beror på att ditt första alternativ, S2231WSE, är en rätt ny skärm om jag fattat rätt.
Själv hade jag tänkt mig en Dell 2007FP, 1600x1200, eftersom jag är mycket nöjd med den Dell1703FP jag har idag men vill ha lite större yta (+ en bra panel).
Men jag blev nyfiken på S2231WSE och det slutade med att jag beställde en från Komplett.se som har i lager. Hade jag beställt 9 min tidigare så hade jag antagligen kunnat komma med ett första intryck redan nu men det får bli efter helgen.
Jag är nog inte rätt person att bedöma skärmars färgåtergivning etc. men det lilla jag läst om skärmen fick mig att slå till. Eizo lär ha bättre möjligheter till kalibrering.
Jag har också känt sug efter en 1920x1200 men ytterligare 3500:- blir för mycket just nu.

mvh
Pa
 
Skaffat problem?

Antagligen har jag gjort bort mig lite pga min beställning av Eizo S2231
Mitt grafikkort Geforce FX5200 verkar inte ha stöd för 1680x1050 på DVI-utgången. Trist.
Jag har kollat lite efter uppdatering av driver för kortet och det som är lite märkligt är att
Nvidia, som är tillverkaren, är dom som har sämst info om driver till detta kort.
På nåt ställe får man reda på att man skall avinstallera den gamla drivern först.
För mig verkar det tokigt. Funkar kortet och skärmen i alla fall?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.