Annons

Dator hittar ej Canon EOS 1ds (MK1)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fromhell

Medlem
Har följande problem:

Kör Windows 7 64-bit. Dator har firewire ingång och jag kopplar således 1ds och dator via firewire. Kör sedan Canon Utility (2.5.1.1) i windows XP kompatibelt läge. Har nyligen installerat 1ds WIA driver. Dock kan jag inte göra något i Canon Utility - knapparna är låsta, endast "monitor folder" fungerar att komma in i.

Skulle behöva ändra så att man kan zooma bilder vid visning i kameran, och som jag förstått det så kan det endast göras via Canon Utility (?).

Uppskattar hjälp!
 
XP-kompatibelt läge i Windows är tyvärr inte mycket att hurra för då det inte emulerar "XP" fullt ut, speciellt vad gäller hårdvarustöd. I bästa fall kan du köra program som endast fungerar i XP i Windows 7's XP-mode medan hårdvara som kräver XP fungerar väldigt dåligt som du redan upptäckt.

För att lösa ditt problem kan du prova att installera virtualiseringsprogrammet VMware Player (freeware) och i denna installera en virtuell Windows XP-dator. VMware hanterar drivrutiner på ett helt annat sätt än Windows XP-mode. USB-ansluten utrustning som endast fungerar i XP funkar i XP under VMware player till skillnad från i Windows 7's XP-mode där den inte fungerar. Jag är dock inte helt säker på att Firewire-emuleringen i VMware Player är lika "XP" som USB-emuleringen, men det är värt ett försök.

/Leif
 
XP-kompatibelt läge i Windows är tyvärr inte mycket att hurra för då det inte emulerar "XP" fullt ut, speciellt vad gäller hårdvarustöd. I bästa fall kan du köra program som endast fungerar i XP i Windows 7's XP-mode medan hårdvara som kräver XP fungerar väldigt dåligt som du redan upptäckt.

För att lösa ditt problem kan du prova att installera virtualiseringsprogrammet VMware Player (freeware) och i denna installera en virtuell Windows XP-dator. VMware hanterar drivrutiner på ett helt annat sätt än Windows XP-mode. USB-ansluten utrustning som endast fungerar i XP funkar i XP under VMware player till skillnad från i Windows 7's XP-mode där den inte fungerar. Jag är dock inte helt säker på att Firewire-emuleringen i VMware Player är lika "XP" som USB-emuleringen, men det är värt ett försök.

/Leif

Helt klart värt ett försök - frågan är hur alla som har Win7 samt firewire och de modeller som ej Canon stöder Win7 64-bit gör....?
 
Hjälp!

Tacksam för mer hjälp om någon har en aning - måste ju finnas någon annan med samma bekymmer!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.