En iPad är påtagligt begränsad mjukvarumässigt och att skriva på skärmtangentbordet* är halvt hopplöst. Autokorrigeringen är dum i huvudet på riktigt, betydligt dummare än i min telefon med Android. Och den är ju inte direkt ett geni den heller... Högst oklart om jag kan få den att fungera med min färglaser på ett vettigt sätt dessutom, men jag försökte inte ens, utan körde bara en skrotdator istället och flyttade det som behövdes dit.
Det är inte skärmstorleken som är det stora problemet, även om det blir trängre, det är att det är en iPad. Jag har inget emot den per se och använder den en hel del, men någon ersättare för en dator tycker jag inte att det är överhuvudtaget. Rätt ofta ser jag något och sedan noterar jag mentalt att jag ska fixa det på datorn senare...
Att Apple inte har gjort en fullfjädrad MaciPadBook UltraProSuperDuper är givetvis högst medvetet...
*Att montera tangentbord på den förtar mycket av smidigheten då den blir rejält mycket tyngre och tangentbordet blir inte ens bra. Jag har försökt och tyckt att vinsten inte stod i proportion till förlusten.
Begränsad ja, men det ska inte vara en dator. För det OP frågade efter så fyller den i alla rutor.
Skriva på skärmtangentbordet...ja det är lika hopplöst som på mobilen? Autokorrekt...har jag aldrig använt så kan inte ha en åsikt om det.
Ok, det är högst oklart, men du har inte försökt ändå använder du det som ett argument här för att padden är dålig...? Hmm.
Som sagt, det är inte en ersättning för en dator. För dig. Du har uppenbarligen andra användningsområden? För det OP frågade efter tickar den i alla boxar.
Sist men inte minst, att montera ett tangenbord förtar smidigheten. Mja mjo, men att köpa ritplatta till en dator som ska stå bredvid förtar smidigheten ännu mer skulle jag säga.
Om jag ska sitta på ett kafé eller tåg...ställer jag hellre upp min iPad med sitt magnetiska fodral/tangentbord och pennan som sitter fast magnetiskt på kanten.
Än en laptop med en ritplatta bredvid och hör fläktarna på högvarv (för det kommer dom göra med en pc laptop för den budgeten). Batteritiden kommer vara kass när den ska jobba så hårt och prestandan går ner likaså utan sladden i och med fläktarna som snurrar för sitt liv.
Om vi fortsätter på smidigheten och tangentbordet och vikt som du nämner. iPad Pro 12.9" med magic keyboard väger ca. 1,3kg. Hur många laptop finns det för det priset som hon frågar efter som väger det eller mindre och samtidigt har hårdvara som klarar av det hon frågar efter?
Hon frågar efter något specifikt efter sina krav.
Redigering av bilder - iPad med penna slår en laptop med ritplatta i smidighet och pris, en bra ritplatta brukar kosta en del. Hon måste ha en mus annars innan inköpet av ritplattan. Det går inte att maska och så på en styrplatta. Som sagt det är tortyr.
Använda Word. Finns till iPad.
Surfa går smidigt på en padda. Smidigare än en styrplatta på en budget pc.
Redigera film. Final Cut finns till iPad. Optimerat för den också. Det är inte många redigeringsprogram som går smidigt på en budget pc.
Som sagt, för vad hon frågar efter känns iPad klart som det bästa alternativet. Sen att du har andra krav är något helt annat. Hon skriver inget om färglaser osv.