ANNONS
Annons

Datering av Voigtländer Bessa RF

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Fick hem en Vogtländer Bessa RF igår. Hyfsat bra skick. Den enda riktiga skavanken jag hittar är att vredet för att maska sökaren till 6x4.5 saknas. Det är bara ett hål där. Det är ingen direkt katastrof eftersom jag ändå inte har maskningsramen för filmen.

Kool kamera! Jag gillar den kopplade avståndsmätaren. Den verkar lite mera strömlinjeformad än den hos konkurrenten Zeiss Ikon Super Ikonta. Dubbelbilden är dock ganska svag. Men den fungerar! Återstår att se hur exakt den är. Jag gissar att det går att justera den.

Hursomhelst så är jag nyfiken på hur gammal den är. Objektivet är ett Helomar f:3,5 F=10,5 cm Nr. 1016487.

Enligt Camerapedia tillverkades Bessa RF mellan 1936 och 1951 och den här listan över serienummer på Voigtländerobjektiv antyder att objektivet är från cirka 1935. Det får mig att tro att min Bessa RF är tillverkad i början av modellens tillverkningsperiod.

Man kan kanske datera kameran med hjälp av slutaren också. Det är en Compur-Rapid, men jag hittar inget serienummer på den. Nån som kan tipsa om var jag ska titta efter det?

Ja, den är en av de tidiga från ca 1936, och jag antar att den har två rödfönster och inget "lock" för dessa? Compur-Rapid är standard på E-Bessa. (E-Bessa (Bessa mit Entfernungsmesser) som den heter på originalspråket tyska. "RF" (Rangefinder) kallar man den i USA och Storbritannien).

Den såldes i tre varianter/prisklasser. Den med trelinsiga Helomar var den billigaste, fyrlinsiga Skopar hade mellanmodellen, och femlinsiga Heliar hade toppmodellen. Ingen av dem var förstås billiga på den tiden, eftersom alla objektiv var bra, slutaren topp och konstruktionen lyxig, och avståndsmätare fanns knappast på billiga kameror.

Hoppas avståndsmätaren visar rätt! Helomar bör vara riktigt bra, speciellt mellan bländare 8 till 16.

Jag har också en E-Bessa, men med Heliar och mask. Avståndsmätaren visar rätt på min, och den tar riktigt bra bilder! Jag lyckades få den för 400 kr med "köp nu" på eBay strax efter att auktionen startat! Annars brukar de säljas för kring 2000 kr!

Om du blir nöjd med den så kan jag tipsa om att den tar filter och motljusskydd med påsticksfattning 37 mm. (På engelska "slip-on", "push-on" och på tyska "aufsteck".

Min kamera:

2580258762_8eaf113419.jpg

http://farm4.staticflickr.com/3148/2580258762_8eaf113419.jpg

Ja, den är en av de tidiga från ca 1936, och jag antar att den har två rödfönster och inget "lock" för dessa?
Stämmer.

Compur-Rapid är standard på E-Bessa. (E-Bessa (Bessa mit Entfernungsmesser) som den heter på originalspråket tyska. "RF" (Rangefinder) kallar man den i USA och Storbritannien).
Avståndsskalan är graderad i fot, så det är nog en exportmodell.

Den såldes i tre varianter/prisklasser. Den med trelinsiga Helomar var den billigaste, fyrlinsiga Skopar hade mellanmodellen, och femlinsiga Heliar hade toppmodellen. Ingen av dem var förstås billiga på den tiden, eftersom alla objektiv var bra, slutaren topp och konstruktionen lyxig, och avståndsmätare fanns knappast på billiga kameror.
Det här lär vara Voigtländers andra modell med kopplad avståndsmätare (efter Prominent), om jag har förstått rätt. Jag tycker att det märks att de har övat lite om man jämför med Super Ikonta. Den senare är också mycket gedigen men Bessans avståndsmätare tycker jag är elegantare.

Hoppas avståndsmätaren visar rätt! Helomar bör vara riktigt bra, speciellt mellan bländare 8 till 16.
I värsta fall kanske den går att kalibrera? Jag provar nog först med en rulle och ser hur det blir. Sen får ett mattglas och en skruvmejsel komma fram om det behövs. :)

Jag har också en E-Bessa, men med Heliar och mask. Avståndsmätaren visar rätt på min, och den tar riktigt bra bilder! Jag lyckades få den för 400 kr med "köp nu" på eBay strax efter att auktionen startat! Annars brukar de säljas för kring 2000 kr!
Jag betalade £41 för min på brittiska eBay. Jag tyckte att jag fick den billigt, men du gjorde uppenbarligen ett storfynd. :)

Om du blir nöjd med den så kan jag tipsa om att den tar filter och motljusskydd med påsticksfattning 37 mm. (På engelska "slip-on", "push-on" och på tyska "aufsteck".

Jag har eventuell ett sådant motljusskydd redan som följde med en Contaflex eller en Retina (tror jag). Annars går det väl att hitta tämligen rätt, gissar jag.

Avståndsskalan är graderad i fot, så det är nog en exportmodell.

Ah. Tur då att den har avståndsmätare så att du slipper konvertera meter till fot innan du ställer in avståndet.

Det här lär vara Voigtländers andra modell med kopplad avståndsmätare (efter Prominent), om jag har förstått rätt. Jag tycker att det märks att de har övat lite om man jämför med Super Ikonta. Den senare är också mycket gedigen men Bessans avståndsmätare tycker jag är elegantare.

Medhålles. Bessan har dessutom den fördelen att den fokuserar med hela objektivet, istället för bara med frontlinsen som Super Ikontan. Frontlinsfokuserande objektiv är kompromisser som är uträknade för att prestera som bäst ungefär i mitten av avståndsskalan, så de optiska felen är överkorrigerade vid oändligt och underkorrigerade vid nära avstånd.

I teorin så borde Bessan ge bättre bilder på full bländaröppning än ett motsvarande objektiv med fronslinsfokusering.

Jag har eventuell ett sådant motljusskydd redan som följde med en Contaflex eller en Retina (tror jag). Annars går det väl att hitta tämligen rätt, gissar jag.

Jag misstänker att det är 32 mm, i alla fall om det är för Retinan. Hittade många 37mm påsticksfilter på tyska eBay, men bara ett motljusskydd just nu. Men de dyker upp där titt som tätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar