Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Databasstruktur i Apple Bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Någon som har koll på databasstrukturen i ett bibliotek för Apple Bilder?
Jag hjälper min far att få ordning på hans bildbibliotek som ursprungligen skapades i iPhoto, men "tvångskonverterades" till Apple Bilder i och med uppgradering till El Capitan. Det fungerar dåligt att redigera bilder efter konverteringen och efter en hel del felsökning har jag kommit fram till slutsatsen att det handlar om att "Bilder" (vilket idiotiskt namn på ett redigeringsprogram!) inte hanterar tiff särskilt bra. Nu har jag testat att konvertera alla tiffbilder till jpeg (ca 7000 bilder) och flyttat in i ett nytt, fräscht bibliotek. Det funkar bra än så länge, men problemet är att man måste bygga om alla album (>100 st) manuellt. Så stället funderar jag på att flytta över och anpassa de tabeller som hanterar album till det nya biblioteket. Problemet är att jag inte riktigt får koll på var den datan lagras. Tabellen för bilderna har jag hittat och förstått (Library.apdb/RKMasters) och tabellen som lagrar album och viss metadata (Library.apdb/RKAlbums). Men var lagras hänvisningarna till innehållet i albumen. De borde ju ligga i en separat tabell (eller eventuellt databas).
Jag använder Navicat for SQLite för att hantera databasen och Excel för att ändra sökvägar, etc i en csv-fil som jag exporterar och importerar via Navicat.
 
Någon som har koll på databasstrukturen i ett bibliotek för Apple Bilder?
Jag hjälper min far att få ordning på hans bildbibliotek som ursprungligen skapades i iPhoto, men "tvångskonverterades" till Apple Bilder i och med uppgradering till El Capitan. Det fungerar dåligt att redigera bilder efter konverteringen och efter en hel del felsökning har jag kommit fram till slutsatsen att det handlar om att "Bilder" (vilket idiotiskt namn på ett redigeringsprogram!) inte hanterar tiff särskilt bra. Nu har jag testat att konvertera alla tiffbilder till jpeg (ca 7000 bilder) och flyttat in i ett nytt, fräscht bibliotek. Det funkar bra än så länge, men problemet är att man måste bygga om alla album (>100 st) manuellt. Så stället funderar jag på att flytta över och anpassa de tabeller som hanterar album till det nya biblioteket. Problemet är att jag inte riktigt får koll på var den datan lagras. Tabellen för bilderna har jag hittat och förstått (Library.apdb/RKMasters) och tabellen som lagrar album och viss metadata (Library.apdb/RKAlbums). Men var lagras hänvisningarna till innehållet i albumen. De borde ju ligga i en separat tabell (eller eventuellt databas).
Jag använder Navicat for SQLite för att hantera databasen och Excel för att ändra sökvägar, etc i en csv-fil som jag exporterar och importerar via Navicat.

Kankse inte vad du vill höra men måste du använda "Bilder"?
 
Kankse inte vad du vill höra men måste du använda "Bilder"?

Jag skulle själv aldrig komma på tanken att använda Bilder. Det är min 85-årige far som gör det. Han tillhör det generationen som inte gillar att knappar flyttar på sig och att funktioner byter namn och har han en gång lärt sig iPhoto, så är det en tillräcklig utmaning att Apple plötsligt lägger ned det och tvingar honom att lära om.
Men om du har förslag på något likvärdigt alternativ som har heltäckande funktioner att importera ett Bilder-bibliotek (metadata, taggar, album, händelser, ansikten), så är de så klart välkomna. Om det kostar några kronor gör det inget, huvudsaken att allt går att importera och att det är avskalat och enkelt.

Men först måste jag lösa det primära problemet. Annars har jag inget bibliotek att importera från - det gamla har ju referenser till tiff-bilderna som nu är konverterade och det nya saknar albumen.
 
Brainstormar lite: finns det en backup på iPhoto-biblioteket?
Kanske fungerar lättare att gräva i?

Finns det någon info i bildfilerna som du kan använda till att sortera och skapa albumen på nytt? Exvis genom att skapa "Smarta album" och ange ett datumintervall?

Håller tummarna oavsett.
 
Jag har ingen lösning på det tekniska, men tänkte bara ge kommentaren/tipset: om man har svårt att tänka om genom att byta appar, eller använda nya användargränssnitt så är det en dåligt idé att använda Apples program. Jag har länge kört OS X, men alltid vägrat använda och låsa in mig i Apples egna appar. Väldigt glad i att sluppit övergång ifrån Aperture->Bilder, eller ifrån iPhoto->Bilder. Samma sak med att jag undvikit GarageBand och liknande (man har ingen aning om när de ändrar, ersätter eller lägger ner produkter).

Vill man ha ett program så har en någorlunda långsiktig framtid, och som fått mer konservativa uppdateringar av användargränssnittet genom alla år, så skulle jag föreslå Adobe Lr. Det tar en liten stund att komma in i, men när man väl lärt dig det så kan man länge köra på dessa kunskaper. Inget är garanterat i sten, men mindre risk att pappa/farfar behöver lära om när han väl kommit in i Lr (jämfört med om han fortsätter hoppa emellan olika Apple-produkter och strategier, som ändrar sig lite mer kortsiktigt beroende på Apples agenda/strategi för dagen).

Summa: Använd gärna Mac och OS X (bästa stöd för bild/färghantering), men undvik att använda Apples egna appar. Gå på något på marknaden som är en lite mer långlivad och långsiktig produkt/lösning om han vill minska risken att behöva lära om.
 
Brainstormar lite: finns det en backup på iPhoto-biblioteket?
Kanske fungerar lättare att gräva i?

Finns det någon info i bildfilerna som du kan använda till att sortera och skapa albumen på nytt? Exvis genom att skapa "Smarta album" och ange ett datumintervall?

Håller tummarna oavsett.

Hmm, ja backup finns och naturligtvis var det superenkelt att hitta rätt direkt där. Problemet är bara att det är länge sedan som konverteringen gjordes till Bilder, så det saknas en massa bilder och metadata i det gamla iPhotobiblioteket. Annars hade det varit en bra idé.
 
Jag har ingen lösning på det tekniska, men tänkte bara ge kommentaren/tipset: om man har svårt att tänka om genom att byta appar, eller använda nya användargränssnitt så är det en dåligt idé att använda Apples program. Jag har länge kört OS X, men alltid vägrat använda och låsa in mig i Apples egna appar. Väldigt glad i att sluppit övergång ifrån Aperture->Bilder, eller ifrån iPhoto->Bilder. Samma sak med att jag undvikit GarageBand och liknande (man har ingen aning om när de ändrar, ersätter eller lägger ner produkter).

Vill man ha ett program så har en någorlunda långsiktig framtid, och som fått mer konservativa uppdateringar av användargränssnittet genom alla år, så skulle jag föreslå Adobe Lr. Det tar en liten stund att komma in i, men när man väl lärt dig det så kan man länge köra på dessa kunskaper. Inget är garanterat i sten, men mindre risk att pappa/farfar behöver lära om när han väl kommit in i Lr (jämfört med om han fortsätter hoppa emellan olika Apple-produkter och strategier, som ändrar sig lite mer kortsiktigt beroende på Apples agenda/strategi för dagen).

Summa: Använd gärna Mac och OS X (bästa stöd för bild/färghantering), men undvik att använda Apples egna appar. Gå på något på marknaden som är en lite mer långlivad och långsiktig produkt/lösning om han vill minska risken att behöva lära om.

I princip håller jag med dig. Jag har kört Mac i många, många år, men jag börjar så smått ledsna på Apples påhitt. Jag tror att deras viktigaste målgrupp - amerikanska, japanska och kinesiska tonåringar - har helt andra preferenser och krav än vad jag har. Och det är så klart de viktiga kundernas önskemål som styr. Men det är svårt att hitta bra alternativ. Jag har i olika sammanhang t.ex. kört opensource, men där kan ju program försvinna eller läggas ned när som helst. Adobe är heller ingen lösning längre sedan de slutade sälja licenser och började sälja prenumerationer i stället.
 
Har du testat denna app? https://www.fatcatsoftware.com/powerphotos/Help/copying albums and moments.html

Den kan öppna flera bibliotek och du kan flytta album mellan dom.




Någon som har koll på databasstrukturen i ett bibliotek för Apple Bilder?
Jag hjälper min far att få ordning på hans bildbibliotek som ursprungligen skapades i iPhoto, men "tvångskonverterades" till Apple Bilder i och med uppgradering till El Capitan. Det fungerar dåligt att redigera bilder efter konverteringen och efter en hel del felsökning har jag kommit fram till slutsatsen att det handlar om att "Bilder" (vilket idiotiskt namn på ett redigeringsprogram!) inte hanterar tiff särskilt bra. Nu har jag testat att konvertera alla tiffbilder till jpeg (ca 7000 bilder) och flyttat in i ett nytt, fräscht bibliotek. Det funkar bra än så länge, men problemet är att man måste bygga om alla album (>100 st) manuellt. Så stället funderar jag på att flytta över och anpassa de tabeller som hanterar album till det nya biblioteket. Problemet är att jag inte riktigt får koll på var den datan lagras. Tabellen för bilderna har jag hittat och förstått (Library.apdb/RKMasters) och tabellen som lagrar album och viss metadata (Library.apdb/RKAlbums). Men var lagras hänvisningarna till innehållet i albumen. De borde ju ligga i en separat tabell (eller eventuellt databas).
Jag använder Navicat for SQLite för att hantera databasen och Excel för att ändra sökvägar, etc i en csv-fil som jag exporterar och importerar via Navicat.
 
I princip håller jag med dig. Jag har kört Mac i många, många år, men jag börjar så smått ledsna på Apples påhitt. Jag tror att deras viktigaste målgrupp - amerikanska, japanska och kinesiska tonåringar - har helt andra preferenser och krav än vad jag har. Och det är så klart de viktiga kundernas önskemål som styr. Men det är svårt att hitta bra alternativ. Jag har i olika sammanhang t.ex. kört opensource, men där kan ju program försvinna eller läggas ned när som helst. Adobe är heller ingen lösning längre sedan de slutade sälja licenser och började sälja prenumerationer i stället.

För framkallning/DAM så tycker jag Lr fungerar riktigt bra (kör perpetualtyp av licens, som finns, men man måste bara leta lite mera på adobe.se) och som alternativ PhaseOne Capture One Pro (har bara testat den senare, och ingen expert på det).

Nu går jag lite emot mig själv här (när det gäller att rekommendera program som funnits länge på marknaden), men som alternativ till att prenumerera på Adobe Ps för bildredigering så kan jag rekommendera https://affinity.serif.com/en-gb/photo/ (inte riktigt lika heltäckande, men räcker mer än väl för mig och många jag känner).
 
RKAlbumVersion är det närmaste svaret jag kommer.

Jag har tre album, med 1,3 resp 6 bilder i varje.

Dock har jag ingen Library.apdb-fil utan /test Bilder-bibliotek.photoslibrary/database/photos.db

Bilder.app Version 2.0 (445.1.15) macOS 10.12.

Bilder.app är lurigt, för ändrar man någonstans så finns det backuper som skyddar mot "ändringar".

Tankar: Kan det vara en udda TIFFstandard som Bilder har problem med?
Jag har inte lyckats byta ut bildA.jpg mot bildB.jpg, men att byta ut bildfilen bildA.jpg mot bildB.jpg fungerar. Så om du sparade om alla TIFF bilder i ett TIFF-format som Bilder.app gillar, och sedan ersätter filerna i biblioteken? Samt slänger proxies katalogen (ev även fullsizeoutput-filerna, osäker på hur dessa fungerar).
DÅ kanske Bilder.app fungerar bättre?
 

Bilagor

  • firefox - Fotosidans Forum - Svara på ämne - Screen Shot 16 okt. 2016 21.17.55.png
    firefox - Fotosidans Forum - Svara på ämne - Screen Shot 16 okt. 2016 21.17.55.png
    31.1 KB · Visningar: 44
Har du testat denna app? https://www.fatcatsoftware.com/powerphotos/Help/copying albums and moments.html

Den kan öppna flera bibliotek och du kan flytta album mellan dom.

Perfekt, den där ska jag titta närmare på. Dock är det inte säkert att den löser mina problem. Grundproblemet är ju att jag har konverterat originalbilerna från tiff till jpeg och sedan försöker få alla sökvägar i databasen ändrade så att de passar de nya originalen. Men det kanske går att lösa. Jag ska ladda ned demon och titta närmare. Tack för tips!
 
tiff

nu bryr ju sig appleprogram inte så ofta om vad ändelsen är så kan du inte fula och bara ersätta tiff filerna med en JPG fil som heter bildxxx.tif ;-)

Photos importerade mina jpg bilder glatt fast de hade ändelsen tiff.

Men det blir ju lätt förvirrat på disken om alla tif bilder eg är jpeg;-)
 
RKAlbumVersion är det närmaste svaret jag kommer.

Jag har tre album, med 1,3 resp 6 bilder i varje.

Dock har jag ingen Library.apdb-fil utan /test Bilder-bibliotek.photoslibrary/database/photos.db

Bilder.app Version 2.0 (445.1.15) macOS 10.12.
Suck! Då måste de ha flyttat om allt igen, vid uppdateringen till version 2 och Mac OS 10.12. Min far kör Bilder version 1 i MacOS 10.11.
Bilder.app är lurigt, för ändrar man någonstans så finns det backuper som skyddar mot "ändringar".
Jag håller med om att Bilder är lurigt. Jag brukar kunna klura ut såna här grejer, men i just Bilder har det varit knepigt att lösa alla knutar. Mitt första försök, att mass-konvertera alla tiffare till jpeg och sedan redigera tabellen RKMasters genom att importera tabellen i csv till Excel och sedan genom "Sök och ersätt" ändra .tif till .jpg, gick ju bra så tillvida att alla bilder finns där och kan tittas på. Albumen finns där också, med rätt bilder i. Däremot blir det ibland problem om jag försöker redigera en bild. Troligen lagras en massa uppgifter om tidigare redigeringar, filstorlekar och kanske någon slags checksums någonstans som jag inte begriper. Därför funderade jag på att vända på steken, det vill säga att importera de gamla albumen till det nya biblioteket med de konverterade jpeg-bilderna. men i slutändan kanske det blir minst jobb om min far sätter sig och gör om alla album. Å andra sidan har ingen lärt sig något nytt då... Jag löser helst problem genom att flytta fram positionerna, inte genom att backa. :)
Tankar: Kan det vara en udda TIFFstandard som Bilder har problem med?
Jag har inte lyckats byta ut bildA.jpg mot bildB.jpg, men att byta ut bildfilen bildA.jpg mot bildB.jpg fungerar. Så om du sparade om alla TIFF bilder i ett TIFF-format som Bilder.app gillar, och sedan ersätter filerna i biblioteken? Samt slänger proxies katalogen (ev även fullsizeoutput-filerna, osäker på hur dessa fungerar).
DÅ kanske Bilder.app fungerar bättre?
När det gäller tiff så vill jag försöka bli av med dem. Dels för att de tar nästan åtta gånger så stor plats som jpg (tiff-biblioteket var över 200 GB, samma bibliotek med samma upplösning i jpeg bara 27 GB). Och eftersom redigering i av bilderna i Bilder (återigen, vilken idiot kom på namnet?) inte spar om originalen försvinner all poäng med tiff. Dessutom upplever jag generellt att stora tiffbilder är sega på klenare datorer, vilket var det som gjorde att jag misstänkte tiff som en källa till problemen.
 
nu bryr ju sig appleprogram inte så ofta om vad ändelsen är så kan du inte fula och bara ersätta tiff filerna med en JPG fil som heter bildxxx.tif ;-)

Photos importerade mina jpg bilder glatt fast de hade ändelsen tiff.

Men det blir ju lätt förvirrat på disken om alla tif bilder eg är jpeg;-)

Hmm...det var ju en spännande idé. Skall absolut testas. Förvisso ett "fulhack" men fungerar det får man vara pragmatisk. :)
 
Fungerar finfint att ersätta bild.tiff med JPGfilen bild.tiff
Sen att metadata (filstorlek etc) inte stämmer, ja det kanske man kan leva med?
Men det bör ju tilläggas att det är ett fulhack som kan sluta på alla möjliga sätt. Kanske med nästa version av Bilder så...

En ide är att exportera (automatiserat) varje album (TIFF) med filnamnsmallen "album - sekvensnummer" i jpg format. Då vet man vilka bilder som skall in i vilket album.
 
RKAlbumVersion är det närmaste svaret jag kommer.

Jag har tre album, med 1,3 resp 6 bilder i varje.

RKAlbumVersion skulle det kunna varit, men jag får inte ihop det i min databas. Nycklarna stämmer helt enkelt inte. Dessutom är namnet på tabellen inte logiskt. De flesta andra tabellnamn är ju beskrivande och innehåller det man tror (så långt man nu begriper hela sammanhanget).
Jag lutar åt att all info om album ligger i tabellen RKAlbum och att något fält talar om i fall posten är ett album eller en medlem i ett album. Verkar vara en underlig struktur i så fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.