Annons

Databas som fungerar även från flera datorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa01

Aktiv medlem
Har suttit och läst gamla trådar om katalog och databas program, och blir inte riktigt klok.

Jag vill ha ett program där man lägger in sökord till bilderna, spar på en separat hårddisk och sedan kan söka på denna disk från en annan dator. Visserligen kommer det att krävas att även denna dator har samma program. Men vad jag förstår så bygger de flesta program på att det bara går att söka rätt på bilder från samma dator och program som registrerade bilderna. Detta gör att allt arbete med sökord blir ogjort var gång man arbetar från en annan dator, uppgraderar dator eller program. Är programmen verkligen så här begränsande eller har jag missförstått det?

Har i första hand tittat på Element 5 och Lightroom, men även andra. Att lägga ner jobb på att göra bilderna sökbara verkar meningslöst om man sedan begränsar sökningen till att bara göras från en viss dator då både den och förmodligen även programmet kommer att uppgraderas med jämna mellanrum.

Kan någon hjälpa mig att förklara hur det funkar, vilka program som jag skall titta på för att få en bestående sökfunktion? Vet att det har skrivits mycket om det här, men jag förstår inte. (Eller som jag förstår det så går det inte med dagens program.)

Tompa

Elements har möjlighet att skriva ner "taggarnas" namn till filen (gäller jpg), finns (i organizer-delen/sorteraren) under arkiv / Write Tag info to files. Detta tolkas av andra program som nyckelord.

iView MediaPro (numera Expression Media) kan även skriva nyckelord till Nikons råfiler (NEF).

Lightroom däremot skriver inte informationen om nyckelord förrän i samband med export till jpg-format.

Senast ändrad:
Tack för svaret

Okey, det var ju bättre. Så länge man använder jpg så kan man alltså göra som jag vill med både Lightroom och Elements 5. Men med formaten raw, dng eller tiff så är man låst till samma dator. Är det rätt uppfattat? (Med dessa två prog.)

De nyckelord som skrivs till bildfilen i jpg, skrivs de på samma sätt som MS, så att de går att söka på med MS sökfunktion?

Tompa

Lightroom spar metadata i .xmp filer bredvid rawfilerna, kontinuerligt om man väljer att ställa in så. Dessa kan läsas av bland annat iview också.

Tompa01 skrev:
Är programmen verkligen så här begränsande eller har jag missförstått det?

Du har nog inte missförstått. Många program verkar inte alls vara speciellt flexibla. T ex så klarar (klarade ?) inte Canons DPP att redigera filer som ligger på en nätverksdisk! Elements är verkligen inte anpassat för att flytta material mellan datorer.

I sin första version var även Lightroom väldigt begränsat. I senaste versionen av Ligroom (1.2) har dock tillkommit möjligheter att exportera en mapp "As catalogue" och det finns sedan en motsvarande import. Om jag förstår rätt skall detta kunn lösa just den situationen att man t ex jobbar först med bilderna på sin lap top och sedan för över dem till sin stationära huvuddator. OBS! Jag har dock inte testat detta själv så helt säker är jag inte på hur det fungerar!!

Jag tycker också att Lightroom är överlägset Elements när det gäller hanteringen, katalogiseringen etc. Dessutom är LR snabbare och programmet känns mer integrerat än Elements moduler som känns mera fristående.

Lightroom är faktiskt det första Adobe program som jag blivit vän med! ;)

Mvh
Anders

Fotostation

Själv använder jag Fotostation för att lägga in informtion i bilden om vad den innehåller. Provade använda windows sökfunktion och det gick attt söka på ord som jag lagt in i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar