Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dataöverföring genom Kamera eller Kortläsare?

Produkter
(logga in för att koppla)

saugox

Medlem
Hur påkostade är CF och USB kontakterna i våra DSLR? (I mitt fall en D70) Om man tömmer CF kortet flera gånger dagligen genom en kortläsare, kommer man nöta ut kontakten i kameran? Eller om man använder USB kontakten, hur lång livstid har en sådan?
Jag inser att det givetvis handlar om en fruktansvärt många in och ur kopplingar innan man sliter något så att det märks. Men efter några år av flitigt användande måste det slita något? Vilket alternativ är då bäst? Via USB-sladd genom kameran, eller genom en kortläsare? Förutsatt att hastigheten är densamma. Vilken kontakt är förresten billigast att byta i kameran?

Vänliga Hälsningar

/Markus
 
Tyvärr så känns det som om kameror är färskvara. Därför kan man nästan säga att när kontakten väl ger sig i kameran så har det kommit en dubbelt så snabb kamera med dubbla upplösningen till samma pris som det kostar att laga kontakten =)
 
Det där är väl antagligen svårt att sia om, men på min äldsta kamera, en Kodak 2 Mp från -99 har jag slitit CF kortet ut och in 1000 tals gånger, och på den har jag inte märkt av något slitage än. Jag tror faktiskt inte att kontakterna är akilleshälen på kamerorna. Men det är ju bara mina spekulationer.
 
Det brukar ju stå i handbok eller papper när man köper ett CF kort hur många nerladdningar kortet och kontakterna ska klara eller är garanterade. Det är ju så många så du kan ladda ner ett par gånger om dagen i hela livet utan att slita ut det.
Tror knappt du använder din kamera eller dina CF kort om 10 eller 20 år ändå.
 
Fast nu menade nog Markus kontakterna på kameran i första hand, inte på kortet tror jag...
 
Så länge man inte bryter i kontakteran så håller de nog väldigt länge, både på kamerna och i kortsloten.
Men om du tänker tomma kortet flera gånger om dan så är nog en kortläsare att föredra pga att det är smidigare och snabbare.
 
casting skrev:
Fast nu menade nog Markus kontakterna på kameran i första hand, inte på kortet tror jag...

Skulle ju tro att de håller minst lika länge som de på kortet. De överlever säkert honom.......
Han hinner säkert byta slutare 20 gånger innan han behöver byta kontakter
 
=) Jo, det är nog så att man inte hinner märka något slitage innan det är dags att byta kamera. Mest bara nyfiken, gått och grubblat på det här resonemanget, tack för all respons.
 
Om kontakterna lever mångfalt många gånger längre än kamerorna så är de fel dimensionerade ur ekonomisk synvinkel. Det innebär att vi troligen kommer att få se enklare och billigare kontakter i framtiden.
 
Nome Nescio skrev:
Om kontakterna lever mångfalt många gånger längre än kamerorna så är de fel dimensionerade ur ekonomisk synvinkel. Det innebär att vi troligen kommer att få se enklare och billigare kontakter i framtiden.

Ja då kan priset på kameran sjunka med en 50 öring
 
snabbare med kortläsare

jag använder kortläsare för att det går betydligt snabbare än att använda kameran.
Har en eos300D.

Men det kanske är en annan diskussion.


/Fredrik
 
risken för att glömma kortet hemma, har hänt, minskar med usb men det är ju mgt bökigare samt suger batteri...

Hur många bilder klarar en slutare i snitt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.