Annons

Darktable krashar

Produkter
(logga in för att koppla)

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Har precis provat att redigera ett foto i Darktable. Gick ganska bra. När jag skulle exportera till JPG så krashade DT med felmeddelande Access Violation. Därefter blev min emailläsare Mozilla Thunderbird helt tom i fönstret. Efter omstart av Thunderbird så funkade Thunderbird normalt igen än så länge.

När jag startar om DT så får jag felmeddelande Intiger division by zero och DT stängs ner.
Jag avinstallerar DT och laddar ner det igen. Men samma problem kvarstår!

Är det något ni har råkat ut för?
DT känns väldigt skakig och jag hoppas att den inte har orsakat något allvarligt fel i något annat program.
Jag försökte skicka en felrapport på email till DT, men då hamnar jag i en emaillista och får alla email som skickas in. Det vill jag naturligtvis inte ha.

Om det funkar med engelska så beskriv problemet i Facebookgruppen Darktable (unofficial) eller hos discuss.pixls.us. Sistnämnda har programmerare på plats. Beskriv operativsystem, darktableversion och gärna grafikkort.

En gissning är att det kan vara OpenCL som strular.
Om du kör Windows ligger inställningsfilen här: C:\Users\[username]\AppData\Local\darktable\darktablerc

Ta en backup av darktable-mappen och lägg den någon annanstans. Radera därefter darktablerc och testa att starta på nytt.

Om du kör Linux bröts OpenCL för Nvidia i och med Linuxkärnan 5.10. Nvidia har skickat ut en uppdatering.

Senast ändrad:
Tack Peter för tipsen.

Jag använder:
Windows 10
Intel i5-7400
Grafiken på i5

Du är inne på rätt spår verkar det som.
På Facebook Darktable(Unofficial), bra källa föresten, så fann jag att det under november gjorde intel en uppgradering av Intel display driver som orsakar krashen. Om man "disablar" OpenCL vilket jag inte vet ännu hur man gör verkar inte lösa problemet.

Gimp, Mozilla o Audacity fungerar bra. De kanske inte använder grafiken på samma sätt som DT.

Trots att jag är pensionär o gammal programmerare så har jag inte tid att lägga tid på DT-problemet. Gillar inte att lägga tiden på strulande verktyg. Jag får tyvärr krypa till korset o köpa Catpture ONE som klarar mina FUJI-filer.

Se där, jag ser att någon annan i Facebookgruppen fått exakt samma problem, och löste det med att dra tillbaka Intel-uppdateringen.

Har under dagen provat Capture One Express för Fuji med lyckat resultat. Funktionerna räcker för mina behov just nu. Ett mycket stabilare o mer intuitivt program än DT. Nu är jag glad igen..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar