Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Darktable importera filer
- Trådstartare Peter -
- Start datum
PeterWem
Aktiv medlem
Ladda upp de beröra jpg-filerna samt xmp-filerna om det bildats några, Google drive eller t.ex. Dropbox. Vilket operativsystem och vilken version har du?Kan inte öppna/importera filer till DT
Får bara felmeddelande "kan inte läsa filen", vanliga jpg-filer
kan se preview innan import
Några av utvecklarna håller till hos discuss.pixls.us
Man brukar få snabba svar där. Nästa gång jag har tillfället att öppna darktable är i morgon eftermiddag.
Peter -
Aktiv medlem
Ladda upp de beröra jpg-filerna samt xmp-filerna om det bildats några, Google drive eller t.ex. Dropbox. Vilket operativsystem och vilken version har du?
Några av utvecklarna håller till hos discuss.pixls.us
Man brukar få snabba svar där. Nästa gång jag har tillfället att öppna darktable är i morgon eftermiddag.
Hej
Tack någon på discuss.pixls.us kund ladda upp min fil. Så jag testade med att lägga den på ett usb-min istället och då fungerade det, så externa minne verkar fungera.
På nytt försök från datorn fick jag ett darktable meddelande "error locking database"
"the database lock file contains a pid that seems to be alive in your system:7444
lite kryptiskt för mig
Peter -
Aktiv medlem
Det ser ut som att du kommer få bättre svar där.
Tack för tips
fr-gbg
Avslutat medlemskap
För många darktable
Du har förmodligen öppnat och stängt darktable för många gånger i rad. Så själva sessionen inte hinner med ordentligt. Att du har flera darktable igång samtidigt.
error locking database"
"the database lock file contains a pid that seems to be alive in your system:7444
Om du går in i /home/user/.config/darktable bör du hitta en fil som heter database.lock eller nåt liknande.
Den kan du ta bort och stäng ner darktable innan och starta efter det så bör det funka igen.
Du kan också i en terminal testa att skriva " killall darktable" bör blir samma som att ta bort database.lockfilen.
Du har förmodligen öppnat och stängt darktable för många gånger i rad. Så själva sessionen inte hinner med ordentligt. Att du har flera darktable igång samtidigt.
error locking database"
Om du går in i /home/user/.config/darktable bör du hitta en fil som heter database.lock eller nåt liknande.
Den kan du ta bort och stäng ner darktable innan och starta efter det så bör det funka igen.
Du kan också i en terminal testa att skriva " killall darktable" bör blir samma som att ta bort database.lockfilen.
Bengt i Lund
Ny medlem
Ett näraliggande importproblem i DT är att vitbalansen inte kan läsas in för NEF-filer och därmed inte kan öppnas/redigeras. Det är enligt utvecklarna en känd bugg men nog inte fixad än. Hände mycket ofta för mig i början. 5-10 bilder per 100.
Har sedan noterat att om SD-kortet formateras i kameran efter att kortet tömts samt att NEF-filerna placeras i en egen katalog i datorn och JPG för sig i en annan (jag kör NEF+JPG inställningen i Nikon D3400) så uppstår felet inte längre. Helt borta. 0 bilder av >1000 så här långt.
Kanske fler som har samma problem.
Har sedan noterat att om SD-kortet formateras i kameran efter att kortet tömts samt att NEF-filerna placeras i en egen katalog i datorn och JPG för sig i en annan (jag kör NEF+JPG inställningen i Nikon D3400) så uppstår felet inte längre. Helt borta. 0 bilder av >1000 så här långt.
Kanske fler som har samma problem.
fr-gbg
Avslutat medlemskap
Darktable uppdatering
Kollade in din tråd på https://discuss.pixls.us/t/darktable-opening-files/6787/6
Och Houz säger samma sak som mig
Ser att du kör windows.
Gå in i utforskaren
I din C:\program\darktable eller nåt liknande bör du hitta database.lock. Stäng ner darktable innan och ta bort filen med .lock så bör allt vara bra igen.
Kollade in din tråd på https://discuss.pixls.us/t/darktable-opening-files/6787/6
Och Houz säger samma sak som mig
Ser att du kör windows.
Gå in i utforskaren
I din C:\program\darktable eller nåt liknande bör du hitta database.lock. Stäng ner darktable innan och ta bort filen med .lock så bör allt vara bra igen.