ANNONS
Annons

Dark times are back...

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har precis Traderat till mig en komplett mörkrumsutrustning efter att i många år ångrat att jag sålde den jag hade.

Till frågan:
Apparaten är en Opmeus IIa, tillräckligt gammal för att inte ha någon filterhållare för t.ex. VC-papper(bra nära en ordvits där...). Bra optik dock, Schneider Componar-S 4.5/80.

Den trevlige mannen som sålde den sade att han modifierat rödfiltret(under optiken) till en filterhållare och kört både färg och S/V på det viset.

Borde inte det försämra kvaliteten på bilden rätt rejält? Filtret bör ju sitta före optiken.
Skulle man inte kunna göra någon form av "sandwich" med filter och negativ?

/H

Jag har en gammal Opemus-apparat utan filterhållare och där har jag haft kontrastfilter under linsen och det funkar. Man får naturligtvis testa sig fram till ett bra resultat. Men huvudsaken är att de funkar. Min andra apparat för småbild har filterhållare så där är inget problem. Testa och se. Det finns ju även papper med fasta hårdhetsgrader i papperet.
MVH David.

Borde inte det försämra kvaliteten på bilden rätt rejält? Filtret bör ju sitta före optiken.
Skulle man inte kunna göra någon form av "sandwich" med filter och negativ?
/H
Nej, det är inga problem om inte filtret skulle ligga direkt på pappret (och vara smutsigt). Det ligger ju långt ifrån skärpeplanet normalt och påverkar inte skärpan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar