Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dansgrupp

Produkter
(logga in för att koppla)

soulz

Medlem
hej

En polare har bett mig och fota han och hans dansgrupp under träning. Har alldrig gjort något sådant förut, vad ska jag tänka på? några speciella vinklar som funkar bra? Kommer har stativ till min hjälp har en Nikon D80 med ett 18-135 mm objektiv, är runt 30 personer så ska fotas med tränare innomhus i en danssal. Vill få det proffsigt gjort eftersom det kommer sitta på gymmet som reklam för danslektioner.

Är tacksam för snabba svar eftersom fick reda på det rätt nyligen så är ute i sista minuten skall göras imorgon kväll....

mvh André

Jag förstår inte din dubbelmoral...

Du vill få det att se proffsigt och bra ut, men i samma veva säger du att du aldrig har gjort något liknande och inte vet hur du skall göra, var ligger det proffsiga i det?

Är han/dom medvetna om din totala okunskap så är det väl bara att gå dit och göra ditt bästa, lära dig och hoppas att något blir bra. Är du där och dom tror att du skall leverera ett proffsigt och säljande matreal så får du nog stå där med skammen.

Du är inte den första som säger ja till något och sedan i sista minuten sitter här och försöker lära sig hur man bär sig åt...

Nu låter detta säkert jätte elakt och otrevligt, bara du vet under vilka riktlinjer du sagt ja. Men det är bättre att säga nej eller helt enkelt förklara att du aldrig gjort något liknande men kan tänka dig att prova.

Mitt tips är att skippa stativet, dammsug internet på varenda bild som motsvarar det du är ute efter och analysera dessa noggrant.

Lycka till

Om du är ute efter frysta actionbilder så blir det rejält tufft med tanke på ljusstyrkan på den gluggen du har.

Möjligen kan det funka med blixt.
Men det beror på hur korta slutartider som ditt hus klarar av att synka på.
Dessvärre inget som jag har koll på personligen.

Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig med vilka synktider för blixt som funkar på D80.

Eftersom ditt objektiv inte är så ljuskänsligt så krävs en hög ISO.
Om de inte ska printas ut i alldeles för stort format gör det nog inte så mycket.

Eftersom ditt objektiv inte är så ljuskänsligt så krävs en hög ISO.
Om de inte ska printas ut i alldeles för stort format gör det nog inte så mycket.

D80 går visserligen att "skrämma upp" till ISO 3200 genom att köra i "HI" läge.
Men det blir enligt trovärdiga uppgifter extremt brusigt.

Det största problemet är dock att med gluggen ifråga så räcker troligen inte ens ISO 3200 till för att få tillräckligt korta slutartider.

Optik med bländare 2,8 eller större ätr troligtvis det enda som kan funka i praktiken.

Sedan måste jag i ärlighetens namn säga att det ligger något i det Kalle säger.

Men till André, om du nu ska göra ett försök. Verkar som du har ett fast 105mm objektiv med bländare 2,8.
Det kan funka.
ISO 1600, bländarprio och bländare 2,8. Möjligen ISO 3200 och i övrigt samma, men det blir troligen för brusigt för att vara användbart.

När det gäller vinklar får du fråga någon annan än mig (själv har jag ingen erfarenhet av att plåta just dans).

hej

En polare har bett mig och fota han och hans dansgrupp under träning. Har alldrig gjort något sådant förut, vad ska jag tänka på? några speciella vinklar som funkar bra? Kommer har stativ till min hjälp har en Nikon D80 med ett 18-135 mm objektiv, är runt 30 personer så ska fotas med tränare innomhus i en danssal. Vill få det proffsigt gjort eftersom det kommer sitta på gymmet som reklam för danslektioner.

Är tacksam för snabba svar eftersom fick reda på det rätt nyligen så är ute i sista minuten skall göras imorgon kväll....

mvh André

Att fota 30 pers på raken är ju inte världens roligaste. Jag hoppas att kompisen som, om du faktiskt kan göra det någorlunda proffsigt, sparar ett antal tusenlappar på att inte betala en fotograf som livnär sig på den sortens bilder, åtminstonde bjuder på en öl.

Har du ingen blixt så är det nog ingen idé att ens försöka ta actionbilder med frysta danshopp och dylikt. Försök ta ett fint porträtt på varje person i ett hörn där ljuset ser snyggt ut. Och ta med stativ i sådana fall.

//Mårten

Uppifrån eller rejält snett uppifrån med inte alltför kort slutartid borde kunna ge bilder som visar formationer och samtigt ge rörelse i bilden.

Mitt främsta intresse är dans och jag har försökt kombinera det foto!

Jag har hittills mest fotograferat uppvisningar vilket jag tror är mer tacksamt eftersom ljuset ofta är häftigare och förhoppningsvis mycket utstrålning från de som uppträder.

Jag har även försökt göra precis det du beskriver att skildra träning (i gympasal med speglar) i syfte att göra reklam på hemsidan. Det var inte enkelt.

Några grejer tyckte jag fungerade:
* Håll det tajt - undvik luft/fria ytor i bilderna. Speciellt om lokalen inte är någon höjdare.
* Testa att luta kameran lite ibland. Jag upplever att det gav mer action.
* Du behöver du inte frysa ögonblicket på alla bilder. Rörelseoskärpa i dans tycker jag bidrar med fart!

Lycka till och lägg gärna upp några bilder om det blev bra! Hade varit superkul att se.

Blixt hjälper inte om du inte kan synka den på slutartid 1/500.
Vilket inte alla hus kan.

Jag vet inte var du har fått det ifrån. En blixt fryser rörelse lika snabbt som den brinner. De flesta batteridrivna speedliteblixtarna brinner på från 1/1000 (full styrka) till 1/20000 på lägst styrka. Denna brinntid är oberoende av vald slutartid.

Min erfarenhet säger att man behöver minst en brinntid på 1/2000 för att det skall frysa ordentligt.

Snabbare sync tid hjälper inte så värst mycket, läs denna artikel:
http://webs.lanset.com/rcochran/flash/hss.html

Om blixtljuset kontamineras av kontinuerligt omgivningsljus får man se till att omgivninen underexponeras tillräckligt för att rörelseoskärpan som kommer från det ljuset inte skall synas. Vill man ha objekt i bakgrunden ljusa är det läge att skaffa fler blixtar. 2:a ridå sync är ju bra för att utnyttja rörelseoskärpan från det befintliga ljuset för att skapa ett visuellt "coolt" intryck av rörelse och crispigt fryst action.

Att få till ordentligt fryst rörelse (beror såklart på rörelsen) behövs som sagt en tid på runt 1/2000. Även med hög ISO och öppen bländare så blir det svårt att få till ens 1/500 inomhus även om lokalen är väl belyst. Och hög ISO och öppen bländare ger inte världens roligaste bilder.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh
Mårten

Jag vet inte var du har fått det ifrån. En blixt fryser rörelse lika snabbt som den brinner.

Kan nog funka som du skriver.
Men då måste ju bakgrunden vara tillräckligt mörk.

Tack för lärdommen dock :)

Att få till ordentligt fryst rörelse (beror såklart på rörelsen) behövs som sagt en tid på runt 1/2000.
...
Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja, där måste jag absolut be att få rätta dig.
Jag fotograferar sport i snitt tre gånger i veckan, bla Elit-seriehockey.
Där är det frågan om riktigt snabba rörelser, och 1/500 räcker helt klart.

Men då är det ju utan blixt, vad som gäller om man kör med blixt där har jag ingen vidare koll på.

Vid riktigt hårda slagskott så kan det uppstå en viss rörelseoskärpa på pucken (men då är puckens hastighet också på ca 150 km/h).

Vid dåligt ljus händer det att jag kompromissar och kör med 1/400, vilket oftast ger liten eller ingen rörelseskärpa.

Sedan så tycker jag att största bländare har en stor fördel, givet att du har tillräckligt bra optik som ger bra skärpa.
Det är att du får kort skärpdjup, vilket gör att du slipper mycket störande skit i bakgrunden (nyhetsbilder får inte manipuleras, så jag har inte möjligheten att klona bort irriterande grejer).

/D.

Du säger inget om vilken typ av dans du vill fotografera. Det påverkar ganska mycket val av vinklar med mera.

Jag har i ett antal terminer fotograferat barnbalett-grupper som en kompis till mig undervisar på. I de situationerna går det inte riktigt att rigga blixtar, utan jag få nöja mig med befintligt ljus. Med tanke på att jag har en D200 så är det inte så lätt att undvika rörelseoskärpa och få skarpa bilder på små-ungar (4-7 år) som rör sig konstant. Det objektiv som oftast sitter på är ett Nikon 70-200/2.8 i princip vidöppet konstant. Emellanåt har jag använt 24-70/2.8, även det på vidöppen bländare.

När det gäller bildkomposition i dans-sammanhang brukar jag sträva efter att leta andra vinklar än bara "rakt på". Antingen uppifrån, eller mer ofta att jag ligger och kryper på golvet för att få mera kontakt vid de övningar som görs på golvet. En annan viktig sak att tänka på är att försöka fånga de linjer som finns i rörelserna. Så även om du måste falla tillbaka på att försöka fånga porträttlika bilder i mer statiska sammanhang bör du leta efter de linjer i rörelserna som avslöjar att det är dans du fotograferat. Annars blir det lätt att bilderna tycks vara på någon vanlig svensson som står och hänger mellan övningrna på ett gympapass! Det är inte bra reklam i dans-sammanhang.

Jag har fotat dans i dåligt ljus, och det är inte lätt. Jag skulle prova några vidvinkelbilder, där kan slutariden vara lite längre, för att visa gruppens storlek. Och sedan isolera med 85 - 135 mm, där måste slutartiderna upp lite grand, för att få en personlig känsla. Använder du inte blixt, eller har erfarenhet av det, så ställ dig ungefär med ljuset i ryggen om det det få källor så får du ljus i ansiktena.

Mitt främsta intresse är dans och jag har försökt kombinera det foto!

Jag har hittills mest fotograferat uppvisningar vilket jag tror är mer tacksamt eftersom ljuset ofta är häftigare och förhoppningsvis mycket utstrålning från de som uppträder.

Jag har även försökt göra precis det du beskriver att skildra träning (i gympasal med speglar) i syfte att göra reklam på hemsidan. Det var inte enkelt.

Några grejer tyckte jag fungerade:
* Håll det tajt - undvik luft/fria ytor i bilderna. Speciellt om lokalen inte är någon höjdare.
* Testa att luta kameran lite ibland. Jag upplever att det gav mer action.
* Du behöver du inte frysa ögonblicket på alla bilder. Rörelseoskärpa i dans tycker jag bidrar med fart!

Lycka till och lägg gärna upp några bilder om det blev bra! Hade varit superkul att se.

Här kommer några av bilderna jag tyckte blev okej...

Bilagor

• DSC_00160001.jpg
    DSC_00160001.jpg
    13.9 KB · Visningar: 225
  • DSC_00650002.jpg
    DSC_00650002.jpg
    17.9 KB · Visningar: 218
  • DSC_00660003.jpg
    DSC_00660003.jpg
    17.9 KB · Visningar: 219
  • DSC_00670004.jpg
    DSC_00670004.jpg