Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dammsugning av kameran ?? !!
- Trådstartare Dejo
- Start datum
hasse lundberg
Aktiv medlem
Inte i närheten av mina kameror i alla fall. De genererar fasliga mängder statisk elektricitet. Köp en bollblåsa på Apoteket - eller en dubbelverkande pump till en luftmadrass - och blås rent.
Förklara det där.
Om man sätter en fläkt i en skiva så får man statisk elektricitet på sugsidan men inte på trycksidan, är det det du säger?
tannler
Aktiv medlem
Fläktar, oavsett sug- eller trycksida, skapar en massa statisk elektricitet genom att de transporterar mängder med luft genom ett munstycke/hål/spalt eller whatever.Förklara det där.
Om man sätter en fläkt i en skiva så får man statisk elektricitet på sugsidan men inte på trycksidan, är det det du säger?
hasse lundberg
Aktiv medlem
En statisk urladdning är ju tämligen oberörd av lufthastigheten, åtminstone det flöde vi pratar om.Fläktar, oavsett sug- eller trycksida, skapar en massa statisk elektricitet genom att de transporterar mängder med luft genom ett munstycke/hål/spalt eller whatever.
Följaktligen bör du ju ha samma statiska laddning runt "hålet"oavset tryck eller sugsida.
(Personligen är jag osäker på om ett luftflöde skapar en statisk laddning)
En hög luftström skapar ju ett undertryck som resulterar i att det som finns vid sidan om sugs in till strålen och med gravitationens kraft fortsätter rakt fram och slungas mot din sensorplatta.
Med ett anpassat undertryck suger du däremot lösa föremål mot undertryckets källa, hjälper man till med en (typ) mårdhårspensel (inget syntetmaterial) för att frigöra partiklar på sensorplattan så sugs dom upp och avlägsnas.
tannler
Aktiv medlem
Smart fråga - förledande enkel men så förrädisk ...Förklara det där.
... åsså klappar fällan igen.En statisk urladdning är ju tämligen oberörd av lufthastigheten, åtminstone det flöde vi pratar om.
Följaktligen bör du ju ha samma statiska laddning runt "hålet"oavset tryck eller sugsida.
En hög luftström skapar ju ett undertryck som resulterar i att det som finns vid sidan om sugs in till strålen och med gravitationens kraft fortsätter rakt fram och slungas mot din sensorplatta.
Med ett anpassat undertryck suger du däremot lösa föremål mot undertryckets källa, hjälper man till med en (typ) mårdhårspensel (inget syntetmaterial) för att frigöra partiklar på sensorplattan så sugs dom upp och avlägsnas.
Jag lämnar spetsfundigheternas land åt sitt öde.
hasse lundberg
Aktiv medlem
Smart fråga - förledande enkel men så förrädisk ...
... åsså klappar fällan igen.
Jag lämnar spetsfundigheternas land åt sitt öde.
Inte min mening att vara sarkastisk mot dig.
Ville gärna ha en diskussion då det finns en massa skräpprodukter på marknaden som är undermåliga. (Till skandalösa priser)
Fundera gärna lite på vad jag skrev och utveckla diskussionen vidare.
Många (rengörings-) produkter skapar statisk elektricitet (roterande syntetiska "penslar") för att samla in dammet, vilket ju låter befängt då all elektronik är överkänslig för statisk elektricitet. Där är vi ju överens.
Lawson
Aktiv medlem
Med ett sånt där "PC kit" att sätta på dammsugaren,utan att vara när något inne i kamerahuset.
Är det något att rekommendera ?
MVH Dejo
Om du hoppar över steget med alla typer av "kit", så ja det går att använda dammsugaren.
Men använd handen som en tratt mellan kamera och slang för att kunna anpassa undertrycket annars är det risk för att du suger ut andra saker än damm och det vill vi inte.
Jag har använt metoden när jag haft saker legat uppe i prismat och inte fått ut det på annat sätt.
OBS! Metoden används på egen risk.
Det här med att blåsa med diverse saker in i huset brukar oftast bara resultera i att dammet flyttar sig.
Madrasspump låter som en riktig dammspruta inget att rekommendera.
Micke
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Om du hoppar över steget med alla typer av "kit", så ja det går att använda dammsugaren.
Men använd handen som en tratt mellan kamera och slang för att kunna anpassa undertrycket annars är det risk för att du suger ut andra saker än damm och det vill vi inte.
Jag har använt metoden när jag haft saker legat uppe i prismat och inte fått ut det på annat sätt.
OBS! Metoden används på egen risk.
Det här med att blåsa med diverse saker in i huset brukar oftast bara resultera i att dammet flyttar sig.
Madrasspump låter som en riktig dammspruta inget att rekommendera.
Micke
Jepp, akta sig för madrasspump, gjorde det misstaget en gång när min 5d Mk II var nästan ny, oj vad mkt skit jag fick på sensorn, trots att jag tyckte att pumpen var helt ren.
Lawson
Aktiv medlem
Ville gärna ha en diskussion då det finns en massa skräpprodukter på marknaden som är undermåliga. (Till skandalösa priser)
Många (rengörings-) produkter skapar statisk elektricitet (roterande syntetiska "penslar") för att samla in dammet, vilket ju låter befängt då all elektronik är överkänslig för statisk elektricitet. Där är vi ju överens.
De här statiska penslarna är väl en av få metoder som verkligen fungerar för att plocka ut damm ur kameran.
Micke.
Anders Östberg
Guest
"all elektronik är överkänslig för statisk elektricitet"? Vad bygger du det på och hur stora fält/laddningar behövs för att skada en kamera vid rengöring?
Det laddning som en rengöringspensel har lär inte ha en chans att skada något i kameran, vore det så skulle det om inte annat hörts en hel del om det från stämningarnas förlovade land borta i väster.
Roterande laddad pensel är som redan sagts en av dom få hyfsat skonsamma metoder som faktiskt fungerar. Att priserna på sådana produkter är rätt upptrissade är en annan sak.
PederD
Aktiv medlem
"all elektronik är överkänslig för statisk elektricitet"? Vad bygger du det på och hur stora fält/laddningar behövs för att skada en kamera vid rengöring?
ALL elektronik är känslig för ESD (Electro Static Discharge). Hur stort fält/laddning som kan skada ingående komponenter beror mycket på konstruktion av komponent. Det finns känsliga komponenter som bara tål några tiotal volt för att "blåsa" dem, medan andra tål hundratals och ibland tusentals volt.
Om jag kommer ihåg rätt så är MOS-komponenter bland de känsligaste när det gäller statisk elektricitet.
Du kanske inte får ett omedelbart fel bara för att du råkar skapa en elektrostatisk urladdning på t.ex. sendorn vid rengöring, men du kan skapa ett latent fel som inte ger sig tillkänna fören långt senare, så som tex döda pixlar eller att sensorn eller något annat lägger av i förtid.
Anders Östberg
Guest
Jomen vi pratar inte om "all elektronik", vi pratar specifikt om rengöring av kamerasensorer.
Det är inte speciellt användbart med generaliseringar här. Jag har inte hört talas om en enda rapport om någon skada som orsakats av rengöringspenslar och det vore konstigt om det inte skulle uppstått en enda sådan då produkterna funnits ett antal år. Minsta antydan till att kunna skylla fel på något brukar orsaka en storm på nätet.
Men kan du visa på sådan information så tar vi förstås tacksamt emot den, ingen vill skada sin kamera i onödan.
Det är inte speciellt användbart med generaliseringar här. Jag har inte hört talas om en enda rapport om någon skada som orsakats av rengöringspenslar och det vore konstigt om det inte skulle uppstått en enda sådan då produkterna funnits ett antal år. Minsta antydan till att kunna skylla fel på något brukar orsaka en storm på nätet.
Men kan du visa på sådan information så tar vi förstås tacksamt emot den, ingen vill skada sin kamera i onödan.
PederD
Aktiv medlem
En statisk urladdning är ju tämligen oberörd av lufthastigheten, åtminstone det flöde vi pratar om.
Om inte munstycket till dammsugaren är avledande så kommer luftens rörelse oundvikligen att ladda upp munstycket, ofta till flera tusen volt. Kommer du då för nära tex sensorn med det laddade munstycket så får man lätt en urladdning som kan komma att skada kameran - direkt eller latent.