Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dammproblem med k10d! någon annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
hej, jag får in vældigt "mycket" dam i min kamera, ofta. Efter en rengøring så ær det lite dam men efter et tag så ær det ganska mycket, iaf før mycket før min smak.
Har någon annan samma erfarenheter?

Det ær ju lite irriterande før några førdelarna som jag såg var just vædertætning och dammborttagningen.

Borjar trøttna på det nu.

Nu førvæntar jag mig inte så mycket av dammborttagningen men desto mer av tætningen.

Jag kør med samsung 55-200 næstan uteslutande och byter inte objektiv speciellt ofta. Det sittet bra också vad jag kan kænna."læcker" det objektivet mer æn andra? Vart kan dammet komma ifrån?

jag ær mest ute och fotar och packar in den i væskan øver nattten.

Zoomobjektiv har ofta egenskapen att de pumpar luft vid zoomning. Skulle tro att du får in dammet i huset på så sätt via det bakre linselementet. Med STAR-objektiven eller fasta gluggar blir dte nog bättre.

Jag får också mycket damm i mitt hus. Men så har jag kört med Sigmas 135-400, och den är verkligen en rejäl luftpump!

Jag har dock inte haft mer damm än att det gått att blåsa bort med gummiblåsa. Jag har inte haft dammborttagningen (skaket) aktiverat heller, så det är klart att det blir dammigt då. Jag aktiverade funktionen för några månader sedan utan att blåsa sensorn och det blev renare efter ett tag. Men nu var det avstängt igen. Vet inte varför det avaktiverats.

Om inte dammborttagningen är aktiverad, slå på den så den skakar sig vid varje start och se om inte dammet försvinner.

Jag har faktiskt inte haft ett enda dammproblem med min K10D, nej inte ens med min *ist DS - som aldrig har rengjorts på de två år som jag har haft den. Jag byter objektiv tämligen ofta och kör mest fasta brännvidder. Mest använda zoom är FA 28-105 f/3.2-4.5.

Objektiven rengör jag däremot inför varje fotosession, både fram och bak. :)

Så detta med damm är uppenbarligen helt individuellt.

Hälasr
R

Antaligen... Jag har bytt rätt mycket mellan fyra olika objektiv den senaste veckan (varav en zoom) och det har kommit in lite damm, men inte mer än att det försvinner efter en omgång med apoteksblåsan :)
Jag kör inte med den inbyggda sensorrengöringen, dock. Den borde funka bra på sådant damm som är rätt stort och inte fastnar.

tja det blir væl lite sug nær man zoomar in men ær det tillræckligt før att suga in damm i patri och minut. jag vet inte sækert men det kænns ju som mer chans att få in damm inomhus æn utomhus. vet inte dock, damm ær ju litet...

Vart sugs dammet in mest? vid "basen" av objektivet eller "på" sjælva objektivet?

Jag tror att problemet är vid objektivbyte.
1. Blås av (med munnen) vid fattningen först.
2. Luta kamerafattningen nedåt en bit.
3. Ju fler sekunder kameran är öppen - desto mer damm virvlar in.
4. Undvik dammiga miljöer - vänta en sekund/ gå bort en bit/ gå ut eller in/ undvik kondens tex kall kamera och (fuktig) varm luft som strömmar in och kondenserar sig på bla sensorn varvid damm gärna fastnar.
Ju större temperaturskillnad desto mer luftbyte, jämför +20grader inne och -20grader ute - det tar kanske 10-15 sekunder att byta luften om du öppnar fönsteret, och vid +20 inne och +15 ute tar det flera minuter.

Såg i en annan tråd att du använde Topz, det är väl inte det mest dammfria som finns. Jag skulle inte stoppa in en Topz i mina kamerahus. Jag grovblåser med bälg för att sedan ta bort dammet med en Visible Dust pensel, fungerar perfekt. Jag gör som Roland, satsar mest på att hålla rent objektiven, framför allt baktill, där finns det många skrymslen där dammet kan gömma sig.

De dammfläckar som man får i digitalkameran är inget jämfört med när man scannar film, då kan man prata om damm, trots tryckluft m m. Eller på den tiden när man slabbade i mörkrummet.

/Mats

jag blåste med bælgen ordentligt innan jag anvænde topsen. såklart inte ultimat men det blev bættre.

Jag anvænde tops før att det var lite som satt før hårt før att blåsa bort det. det gick bra och sitter inte dammet kvar på sensorn så går det att blåsa bort med bælgen.
det var det som satt fast som var problemet.

køper nog en visible dust sen men jag var otålig :)

Roland Mabo skrev:
Jag har faktiskt inte haft ett enda dammproblem med min K10D, nej inte ens med min *ist DS - som aldrig har rengjorts på de två år som jag har haft den. Jag byter objektiv tämligen ofta och kör mest fasta brännvidder. Mest använda zoom är FA 28-105 f/3.2-4.5.

Objektiven rengör jag däremot inför varje fotosession, både fram och bak. :)

Så detta med damm är uppenbarligen helt individuellt.

Hälasr
R

Roland, hur gör du rent objektivet bak ?
Mvh Kjell

jag har kört med Kodaks linsrengöringssats (linspapper och vätska), kör också med mikrofiberduk , har även provat speciella linspapper typ våtservetter. Och så har jag en blåsbälg som jag blåser bort damm med. Jag blåser och putsar optiken på baksidan, i fattningen och det bakre linselementet och det som finns runtomkring. Är det en zoom som skjuter in och ut det bakre linselementet när man zoomar så blåser jag rent både när linselementet är längst in i objektivet och när det är längst fram.

Jag putsar mina objektiv före varje fotosession, det händer också att jag putsar dem efter att jag har använt dem och innan jag lägger ner dem i fotoväskan. Jag putsar dem helt klart mycket mer än kameran. :) Flera gånger i veckan!

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar