ANNONS
Annons

Dammkorn på mattskiva (K10D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Spacejunkie

Medlem
Nån som vet hur klurigt det är att ta bort (och sätta tillbaka) mattskivan från Pentax K10D?

Efter 75 bilder tagna ligger ett otrevligt dammkorn på mattskivan. Inte bara ett litet, litet damm som man ser när man anstränger sig för att hitta fel, utan en fet svart dammkornsprick som är helt omöjlig att bortse ifrån.

Det vägrar röra på sig, så jag antar att det sitter på mattskivans baksida... Eller så hade det med sig klister vid ankomst.

Förövrigt är K10D en väldigt trevlig kamera.
:)

Jag hade ett riktigt stort dammkorn på sensorn i början. Gick inte bort med vibrering, men ett rejält blås fick bort det. Verkar som om Pentax skickar med ett dammkorn var :)) Jag har aldrig bytt mattskiva i vare sig DS eller K10, men är sugen på att köpa en rutig skiva. Så du kan väl rapportera hur det gick. Jag tror inte det skall krävas några specialverktyg,men vet inte säkert.

quarc skrev:
Jag tror inte det skall krävas några specialverktyg,men vet inte säkert.
Mja, har man små och smidiga fingrar kanske det går bra...

Jag har kommit så långt att jag, med hjälp av nageln, fick bort den spärrande ramen som håller fast mattskivan. Men jag tryckte fast den igen, då jag kände att ett litet greppverktyg inte vore dumt. Annars tror jag att det är väldigt lätt at få bort själva skivan, och även få tillbaka den.
=)

... Återkommer med vidare resultat.

Nu har jag plockat bort mattskivan några gånger. Och det var ju väldigt enkelt. Bara att ploppa bort spärren och ta ut den. Bra med fingertrycksskydd dock. Ej heller svårt at få dit den igen.

Men du, jag vill också ha en rutig mattskiva! Var hittar vi sådana?

Spacejunkie skrev:
Nu har jag plockat bort mattskivan några gånger. Och det var ju väldigt enkelt. Bara att ploppa bort spärren och ta ut den. Bra med fingertrycksskydd dock. Ej heller svårt at få dit den igen.

Men du, jag vill också ha en rutig mattskiva! Var hittar vi sådana?

Har du lust att beskriva hur du gjorde?

Jag har också fått ett skräp som verkar ligga på ovansidan av mattskivan, men jag vet inte riktigt var jag vågar peta inne i kameran.

erro.se skrev:
Har du lust att beskriva hur du gjorde?

Jag har också fått ett skräp som verkar ligga på ovansidan av mattskivan, men jag vet inte riktigt var jag vågar peta inne i kameran.

Jag har oxå haft av min, inte svårt alls.

lägg kameran på rygg och kolla med bra belysning så ser du ju mattskivan som sitter "ovanför" spegeln, och den sitter med en liten låsning som är lätt att lossa med ett finger eller liten mejsel, sen bara att lyfta ut mattskivan, med liten tång eller långa naglar.. :p

sen ska man bara se till att den är låst ordentligt efter, tryck ner skivans låsgrej med mejsel för att kontrollera..

Köper man en ny mattskiva från pentax så följer det med ett verktyg för att plocka ut och sätta tillbaka mattskivan (en liten tång). Skulle plocka bort ett dammkorn från mattskivan på min förra kamera (ds) utan tång och råkade fumla lite med ett fingeravtryck som följd. Med verktyget gick dock allt smidigt.

Sådär ja, det var ju inte så svårt. En pincett var ett alldeles ypperligt hjälpmedel för att plocka ur mattskivan.

Det svåra var ju att hitta något luddfritt material att torka av mattskivan med. Lyckades till slut med någon sorts svagt fuktad fönstertvättduk.

Är det någon som kan rekommendera något annat bra material som inte luddar eller dammar?

Jag skulle vara väldigt försiktig med att använda dukar av olika slag för mattskivan, hellre då blåsa bort smutsen. Mattskivan är fruktansvärt känslig och blir lätt repig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar