ANNONS
Annons

Dammfritt vid filmtorkning

Produkter
(logga in för att koppla)

jesperh

Medlem
Dammfritt i badrummet?

Jag funderar på att börja framkalla mina sv/v filmer i dosa hemma. Hur gör man för att få ett utrymme dammfritt när filmerna ska torka? Jag läste någonstans att man kan använda sig av ett nyångat badrum, vilket skulle passa mig bra eftersom jag bor litet.

Hur går man tillväga då? Räcker det med att bara spola en stund med hett vatten innan filmerna hängs upp eller behöver man plocka ut handdukar, torka av alla ytor o.dyl?

Senast ändrad:
Jag brukar spola hett vatten med duschen i ca 5 minuter. Sedan försöker jag låta bli att öppna dörren under dom ca 2 timmar det tar för filmen att torka. Jag plockar inte ut handukar eller dyligt. Jag dammtorkar inte heller innan. Detta har funkat fint för mig.

Jag gör likadant.

Slå på duschen, spola ett tag med hett vatten och häng sedan duschdraperiet ivägen, stäng dörren och lämna filmerna i fred över natten.

Sedan, på morgonen, klipper jag ner dem och stoppar dem i fickor så fort jag kan för att undvika onödig damm-exponering.

Dammpartiklar finner man sedan ändå vid kopiering eller scanning men det är svårt att undvika totalt skulle jag vilja påstå.

Nu var det länge sedan jag framkakllade film själv hemma men att spola med varmvatten har onekligen (även) nackdelar:

- det går åt en massa vatten och energi

- logiken i att TORKA någonting i ett avsiktligt FUKTIGT utrymme

- dessutom försvinner ju eventuell ånga ganska snabbt så då är ju allt förgäves ändå om filmen får hänga en hel natt.

Åtgärd nummer ett torde ändå vara att se till att det är ordentligt städat, samt att köpa ett lämpligt verktyg för att ta bort det damm som oavsett metod oundvikligen hamnar på filmen. Blåsborste eller tryckluft brukar funka bra.

Vad du menar med handdukar vet jag inte men jag skulle snarare rekommendera att TA BORT mattor och handdukar och annat som dammar lite extra.

Rör

Har aldrig provat men borde det inte gå bra att hänga remsan i ett långtplaströr? Luftningen kanske blir dålig förstås. Jag brukar hänga min film i köket på klockkroken.

Johan A skrev:
Nu var det länge sedan jag framkakllade film själv hemma men att spola med varmvatten har onekligen (även) nackdelar:

- det går åt en massa vatten och energi

- logiken i att TORKA någonting i ett avsiktligt FUKTIGT utrymme

- dessutom försvinner ju eventuell ånga ganska snabbt så då är ju allt förgäves ändå om filmen får hänga en hel natt.

Visst, visst....Det är nog så dock att de flesta av oss även måste kunna utnyttja toaletten till andra ändamål än att bara hänga upp filmen där. Detta förslag med vattenånga från duschen som dammbindare fungerar naturligtvis bara hjälpligt men det kan vara gott nog för den som vill pröva att framkalla själv !

Röridéen är väl ok, den bygger ju på samma sak som ett duschdraperi,nämligen att begränsa utrymmet där luften kan cirkulera. Plocka gärna bort mattor och handukar, dammtorka ytor innan och försök slutligen att inte springa så mycket på muggen....Det borde reducera dammpartikelcirkulationen en aning !

Jag kör också med varmaduschen-metoeden och låter det hänga över natten och jag måste säga att jag har ALDRIG fårr något damm på mina negativ. Jag har inte särskilt städat utan jag tror nog mer på att vattenångan binder dammpartiklarna. De eventuella dammpartiklar som sen lägger sig på filmen när jag klipper ner den kan jag lätt blåsa bort vid framkallningen

/ Marcus

Jag har hängt de två filmer jag har framkallat i vardagsrummet... vid första rullen glömde jag bort mig och skakade sängkläderna i samma rum....*smart*

Antingen så har jag en jäkla tur eller grymt välstädat... inget damm på negativen... =)

/Malin

Har dammet hamnat där under torkningen när negget fortfarande är fuktigt så kan det sitta lite värre än så.

Av negativen som blev utsatta för skakning av sängkläder har jag gjort tre kopior.. på dom syns inget damm, dock torkfläckar på en av dom... =)

Hur det är med dom andra vet jag inte... naturligtvis inget torksätt jag rekommenderar.. ;)

/Malin

Jag hänger filmen i badrummet tills den är hjälpligt torr (45 min?), Sedan bär det av ut i vardagsrummet, där jag kan hänga den utom räckhåll för 1.5 åringen. Inga större dammproblem. (Alla som har små barn vet att det fort blir dammigt hemma, och jag är lite slö med dammsugningen ibland...)

Damm binds kanske hjälpligt genom en dushning, men jag tror inte det behövs för den saken s skull egentligen, däremot är det ibland bra om filmen inte torkar för snabbt. Till exempel EFKE100 i 120format rullar lätt ihop sig på längden (blir nästan som ett rör och är pestigt att få ner i negfickorna). Lite vatten på badrumsväggarna gör att filmen torkar långsammare och krullar sig mindre.

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar