Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorer/Spegellösa kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Spegellösa kameror med sina korta registeravstånd har ett kritiskt moment vid objektivbyte, risken för att damm och smuts skall läggas sig på sensorn. Vad säger tillverkarna, finns det någon lösning på problemet.

Rent spontant tänkt utan att vara tekniskt bevandrad i kamerabyggen, skulle inte en skyddsgardin kunna ramla ner precis när man trycker in knappen för objektivbyte, och när man trycker in den vid låsning så åker den tillbaka, drivs så klart av kamerans batteri, en tunn skyddsgardin borde väl få plats tycker man.

Vänligen.
//Bengt.

I teorin borde det ju vara så att de spegellösa kamerornas sensorer är mer utsatta. För egen del rent praktist så är det tvärtom. Alla SLR:er (450D, D5000, D90, D7000 & sist men inte minst D600) behöver rengöras oftare än någon spegellös kamera jag haft. Byter objektiv lika ofta på båda kameratyperna.
En fördel med att sensorn är så blottad på de spegellösa är att den är lätt att rengöra vid behov.

Vad säger tillverkarna, finns det någon lösning på problemet.

Vänligen.
//Bengt.

Har bara haft/har Olympus e-m5 spegellös, men Olympus dammborttagningslösning är så himla effektiv, så det har aldrig varit ett problem. Haft samma lösning på E-500/E-3 samt nu E-M5 - detta med ett otät "objektiv" - stjärnkikare - ute i fält, bytt till andra objektiv i blåst och damm. No problem.

Intressant med svaren visserligen bara två, Så många testfirmor påtalar problemet med utsattheten för damm/smuts på grund av det korta avståndet att sensorn då ligger så nära objektivfattningen. Vilken kamera man än byter objektiv på är väl i och för sig utsatt, är avståndet längre så kanske dammet sprider sig först till övriga delar av kamerans innanmäte. Men rent logiskt tycker man att det är lättare att fastna när sensorn ligger nära.

Min gamla KMD5D från 2005 har jag aldrig gjort rent sensorn på, fast jag har inte använt den särskilt mycket dom sista åren.

//Bengt.

Tror det är som du säger att dammet först sätter sig på andra delar av kamerans innanmäte på SLR:er. Därefter är det väl spegeln som ser till att fläkta in det på själva sensorn skulle jag tro.

Dust

Uptäckte igår något som på min datorskärm såg ut som en död pixel. Det rörde dock på sig när jag flyttade på bilden jag jobbade med. Efter snabb inspektion såg jag damn på sensorn till min X–T1. Det blåstes snabb och enkelt bort. :D
En ridå skulle vara ganska bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar