Annons

Damm på filmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Hosio

Medlem
Förslag på hur man på bästa sätt kan undvika damm få filmen, utan alltför kostsamma metoder. Efter framkallning låter jag visserligen filmen hänga fritt på en tvättlina och detta är nog boven i dramat.
 
Det var ett tag sen för mig....men om din film som hänger fritt är nog inte det ett stort problem. Det kan vara väldigt svårt att undvika damm vid själva kopieringen. Det är luft som gäller. Torr, dammig luft är förstås ett gissel också.
 
Ilford har en anstistatduk som är väldigt bra. Vik den dubbel och dra försiktigt filmen genom den. Allt löst damm är då borta, har du intorkat damm är det en helt annan sak, då får du ändra dina framkallningsrutiner. Dammsuga innan filmframkallningen, gärna hänga upp en badhanduk dränkt i vatten, det höjer luftfuktigheten en aning under kort tid.
 
En annan klassiker som påminner om handduken är att hänga upp filmen i duschen. Låt först duschen rinna ett tag med varmvatten. Vädra sedan ut ångan och häng upp filmen.
 
Garderob

Jag har tömt en garderob som jag numera har och torkar film i.
Längden är precis lagom, det dammar inte in i den och när man inte torkar film så kan man förvara fotoväska och stativ där.
 
Och jag har lärt mig ett trix för att torka av den blöta filmen. Man ska använda ALLDUK den vita pappersduken man kan köra på ICA i storpack. Man klipper den i remsor, viker den över filmen och drar en gång. Loggar absolut inte och repar aldrig! Kanonbra med andra ord.
 
Det vore synd att påstå att jag är flitig med dammsugaren, det händer men tydligen allt för sällan. Ska prova detta med att hänga upp en våt handduk och inte det inte hjälper så blir det till att släpa dit ett skåp i värsta fall.

Jag har visserligen en balja med vatten stående i ett hörn, detta borde bidra med ökad luftfuktighet...tycker man i alla fall =)

Man borde kanske ta och samla ihop alla dessa små knep som folket här på Fotosidan sitter inne med och skriva ihop någon form av "Lösningar på vanligt förekommande problem i mörkrummet" och publicera det på sidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.