Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på CCD byter utseende

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag har en D70 och mycket snart (efter bild 100 ungefär) upptäckte jag att det kom ett dammkorn på CCDn, uppenbarligen från tillverkningen eftersom kameran var ny. Det är inte så störande då det ligger precis på kanten längst ner så det syns normalt inte alls.

Nu till frågan, dammkornet ser helt olika ut i olika situationer. Ibland är det en nästan skarp punkt, ibland mångdubbelt större suddig punkt ca 25x25 pixlar.

Jag har använt "Jpeg Normal"

Om dammkornet kan se så olika ut, borde resten av bilden påverkas på samma sätt vilket är lite oroande, man vill ju inte få oskärpa introducerat okontrollerat.
 
Det beror nästan säkert på vilken bländare du använt. Liten bländare (dvs stort bländartal) medför liten ljusöppning och skarpare dammkorn medan stor bländare (lågt bländartal) ger mer diffusa dammkorn.

Extermfallet är en nålhålslins (som har väldigt liten ljusöppning) den avbildar eventuellt skräp på sensorn kusligt skarpt.. :)
 
Det hade jag köpt om dammkornet suttit på någon av linserna i objektivet, men nu sitter ju dammkornet i filmplanet.

Eller sitter dammkornet i filmplanet, det sitter ju aningens aning framför.

Hmm. Undrar hur stort det där dammkornet är egentligen och hur stort skärpedjupet är i filmänden.

Om att kornet är 0.25mm (???) or skärpedjupet är hälften borde det se olika ut precis som du sa.
 
jag ser en prick(damm/smuts) i sökaren, betyder d att pricken sitter på ccd`n, eller kan den finnas på spegeln eller nått annat ställe?
 
Ser du det i sökaren så sitter dammkornet antagligen på mattskivan. Det är mao inget som syns på bilderna. (Skräp på spegeln är ur fokus och syns därför inte i sökaren.)
 
andgi skrev:
Ser du det i sökaren så sitter dammkornet antagligen på mattskivan. Det är mao inget som syns på bilderna. (Skräp på spegeln är ur fokus och syns därför inte i sökaren.)

Hur får man bort smuts från mattskivan? iofs inget jätteproblem med pricken, men lite störande är det. va e mattskivan föressten?:)
 
Mattskivan är sökarens motsvarighet till filmplan, dvs den yta du fokuserar mot när du tittar genom sökaren. När du tar bilden fälls spegeln upp och ljuset går obehindrat till CCDn/filmen istället.
 
aha ok tack! vet du hur man får bort smuts från skivan, går d å blåsa bort som med damm på ccdn?
 
Jag har några dammkorn på min också. Lite störande men det påverkar inte fotograferandet egentligen.

Det ska gå att ta bort men jag har ingen aning om man kan göra det själv.

Konstigt nog har min några veckor gamla D70 mer damm på mattskivan än min gamla F90 som gått många år.

När det gäller rengöring av en kameras inre ska man inte använda burk-luft-spray eftersom det blir så kallt när luften expanderar att man får kondens. Inte heller ska man använda penselblåsa som lätt skadar kameran. En enkel gummiblåsa ska det vara.
 
ok ja tycker me d e skumt att man har en prick i sökaren på en helt ny kamera. Jag får väll leva med pricken, har även märkt att d syns nån liten fläck på mina bilder på blå himmel. tänker dock inte försöka mej på o rengöra fören det ser ut som en flock vildgäss på himmeln=) bara tanken på att rengöra kameran gör mej nervös hehe.
 
På en så ny kamera borde det finnas garanti.Jag tror att jag hade provat att använda den om det hade stört mig.
 
Använder en sådan här lite pryl för att rengöra mina kamera grejer o kan säga att det funkar finfint.
Har som rutin att rengöra sakerna varje gång ja ja kommer hem efter att ha fotat o sen ja började med det så ha jar knappt haft några som helst problem med damm på sensorn eller så.
Så ja kan starkt rekomendera en sådan o en puts duk.
O sen är det en viss tillfredställese i att ha prylar som ser bra ut o är rena.
 

Bilagor

  • dammpryl.jpg
    dammpryl.jpg
    27 KB · Visningar: 653
Visst kan man göra rent hela tiden, men rengöring sliter också. Gummiblåsor är inga dammsugare, de flyttar bara partiklarna till ett förhoppningsvis bättre ställe.

Inga tips om mattskivan?
 
o-laser skrev:
Visst kan man göra rent hela tiden, men rengöring sliter också. Gummiblåsor är inga dammsugare, de flyttar bara partiklarna till ett förhoppningsvis bättre ställe.

Inga tips om mattskivan?

Mattskivan är väl utbytbar, dvs den skall gå o ta loss.
om du tar av objektivet o tittar i taket på det lilla utrymme som finns där inne så ser du mattskivan, närmast objektivet kan det finnas en lite hake, finns den där så är det bara att dra i den så kommer mattskivan ner o du kan göra rent den, finns den inte så blir det lite mer komplicerat
 
Tomas.S skrev:
Använder en sådan här lite pryl för att rengöra mina kamera grejer o kan säga att det funkar finfint.
Har som rutin att rengöra sakerna varje gång ja ja kommer hem efter att ha fotat o sen ja började med det så ha jar knappt haft några som helst problem med damm på sensorn eller så.
Så ja kan starkt rekomendera en sådan o en puts duk.
O sen är det en viss tillfredställese i att ha prylar som ser bra ut o är rena.

Var får man tag på en sån blåsa, har bara hittat med pensel?
 
O visst,rengöring sliter.
Men vet du vad, du kan ställa kameran i ett hörn o aldrig använda den. för gissa;-)
Annvänding sliter ännu mer;-)
 
Tim_D70 skrev:
Var får man tag på en sån blåsa, har bara hittat med pensel?

Den är lite tuff, för den har ett inbyggt filter som filtrerar luften från damm när den blåser ut den.
Köpte den i södra polen i förra sommaren, kanske lite långt, Hama tillverkar den så den borde finns någonstans i Sverige med.
 
hehe nja polen tänker jag inte åka till för att köpa en luftblåsa. Nån annan som vet var man hittar denna "tuffa" blåsa;)?
 
En enkel gummiblåsa kan man (efter tips på fotosidan) billigast hitta på apoteket. Fråga efter öronvaxborttagning :)
 
o-laser skrev:
En enkel gummiblåsa kan man (efter tips på fotosidan) billigast hitta på apoteket. Fråga efter öronvaxborttagning :)

Aha låter bra!..antar att man inte bör använda den både till kameran och till det dess ursprungliga syfte?;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.