Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

damm... ja eller hur??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Egentligen är det här ingen "diskussion", men kunde inte låte bli att skriva ett par rader.

Jag har (peppar, peppar) efer ca 1 års användning av min E-300 inte haft några problem med damm på sensorn.
Fasen vad skönt! Slippa hålla på och blåsa, tejpa eller pensla osv osv.

Hur är det med er andra som använder Oly kameror? Har ni råkat ut för en massa damm på sensorn?

/Jacob vP

Använder förvisso Canon, men har inte heller haft några problem med damm.. Blåser lite då och då..men problem? Nej...

Min far, som har en Olympus E-1, har efter 2-3 år fortfarande inte fått nåt damm på sensorn. Aldrig rengjord dessutom.

Jag måste blåsa rent sensorn i min 20D iaf 3-4 gånger per år.

Jag har blåst ren sensorn en gång på 1.5 år

Jag har köpt och använt Hamas stora blåsbälg en gång på drygt ett och ett halvt år, för att blåsa ren sensorn. Jag fick blåsa på som attan för det som satt på sensorn, var riktigt motspänstigt. Nu ska det förstås sägas att jag aldrig varit så försiktig vid mina objektivbyten. Jag har använt många gamla och dammiga objektiv via adapter på min E300. Dessutom, när min kamera var ny, var det många kompisar som ville se den lilla sensorn i min E-300, samt att se hur spegeln fälls horisontellt åt sidan eftersom E-300 ju har ett porro-spegel-system för sökaren. Mycket damm, mascara, och pollen har nog min E-300 fått utstå. Det patenterade inbyggda ultraljud-skaket på dryga 30kHz som skakar bort dammet och som fångas upp av klibbig tejp runt sensorn, sköter definitivt sitt jobb, varje gång jag startar kameran. Jag behöver bara jämföra med mina kompisar som har Canon-kameror, deras sensorer är betydligt dammigare, samt de är medvetna om att deras kameror saknar inbyggd funktion för att minimera denna olägenhet med damm-problematiken. ("It's a sensitive issue, but don't rub it in my face").

I detta sammanhang kan jag även nämna att jag även brukar blåsa ren autofokus-sensorn, som sitter under spegeln. Jag har hört om vissa fall, där autofokus-problem kan ha berott på damm på denna sensor.

Ref:
Olympus Dust Reduction System (SSWF)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar