Annons

Damm i förstoringsapparaten!

Produkter
(logga in för att koppla)

Caspary

Aktiv medlem
Kära Forummedlemmar! I vår förstoringsapparat läggs negativet i en hållare som består av två glasskivor. Dessa verkar vara behandlade på något sätt, d v s inte vanligt glas... hursomhelst: här blir det dammigt, alltid, och det är ju väldigt jobbigt; varken antistatpistolen eller mårdhårspenseln med luftblåsa vill hjälpa. Vågar man kladda med lite t-röd eller så? Finns det någon som inte har problem med damm, som kan hjälpa oss?

Med hopp, ännu.

Wilhelm och Viktor

Problemet är till 99% statisk elektricitet vilket lämpligast avhjälps med att på något sätt höja luftfuktigheten i mörkrummet.

Om du tycker att det är dyrt att köpa en luftfuktare så kan du börja med att ställa in en hink med vatten vilket kan hjälpa till viss del.

Istället för att "kladda på nåt" så råder jag dig hellre att höja luftfuktigheten samt hålla så dammfritt som möjligt i mörkrummet.

Antistatpistolen fungerar bra på negativ men inte på glasskivorna som har för stor massa, var har du fått tag på den förresten? Finns folk här som skulle göra vad som helst för att få tag på en sådan.

Mvh/larsa

Mörkrummet är mycket väl ventilerat, så väl att det drar kallt. Detta går inte att göra mycket åt, och jag tror att det påverkar luftfuktigheten negativt. Jag skall prova att ställa in en hink.
Vad tycker du att jag skall göra för att få bort dammet som redan är inne i själva apparaten och på neghållaren av glas? Att borsta bort dem är som att torka upp spaghetti med disktrasa - det går inte, att blåsa är inte heller verksamt. Kanske en linsduk?

Jag är mycket tacksam för dina råd.
(Tips: Antistatpistoler kan ibland finnas på loppisar och sådant i samband med LP-spelare...)

Du kan självfallet prova med en linsduk men tyvärr så brukar dammet vara omöjligt att bli av med tills man fått bukt med den statiska elektriciteten, när man väl blivit det och fått det något så när dammfritt i rummet så bör man kunna blåsa bort det.

Problemet är att du för stunden kan få bort det, men efter några minuter är det lika dammigt igen.

Jag hade för några år sedan mörkrum i min källare med betonggolv, den var allt annat än dammfri men mycket fuktig. Lätt blötläggning av golvet gjorde att jag inte hade några som helst dammproblem trots en mycket dammig/skitig miljö.

Samma sak kan jag tyvärr inte göra när jag ska skanna neg. frugan gillar inte att jag blötlägger golven i huset, där är det i & för sig lite renare...

Larsa

Antidammvapen

Bege dig till närmaste marinhandlare eller färgaffär och skaffa s.k. klibbduk. Den används av bl.a. träbåtsägare som vill få en så dammfri yta som möjligt innan fernissan läggs på. Fungerar finfint även på metallytor med gammalt damm. "Mirakeltrasor" d.v.s. dammtrasor med mikrofiber är oxå en räddare i många lägen.

Hälsningar Kokko

Klibbduken är säkert en mycket bra produkt men löser inget så länge man inte tagit sig an den statiska elektriciteten.

Mvh, Larsa

Vi dricker te och kaffe i mörkret...

Jag har funderat lite - de flesta luftfuktare förångar vatten i hastigheten 2-5 dl/timme. Kanske borde en kaffebryggare eller en vanlig vattenkokare göra samma sak. Visserligen kan dessa inte stänga av sig själva när eftersträvade luftfuktigheten är nådd, men med tanke på priset... ja. Nåja.

En hink med vatten gör inte så stor nytta, doppa hellre ett badlakan i hinken och häng upp det, det ger mycket störra avdunstningsyta. Det fick jag lära mig på en fotokurs.

Experimentet med vattenkokare som luftfuktare har gett resultatet att rummet har känns påtagligt fuktigt efter endast 10 minuter. Detta är ett gott tecken, tror jag, men för vår del krävs det nog en rejäl sanering innan dammet är ett minne blott.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar