Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dakine Mission eller LowePro Nova 190 AW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ville140

Ny medlem
Hej!

Har efter ett års fotograferande insett att jag måste köpa mig en fotoväska! Jag vill inte ha en ryggsäck då jag tror att jag kommer känna mig "begränsad" av den, (jag kommer inte orka ta fram kameran när ett foto-läge ges). Men samtidigt vill jag kunna ha med mig kameran vid skidåkning, cykling, vandring etc utan att behöva vara rädd om utrsutningen eller ha en väska som åker fram på magen eller studsar runt när jag tex. åker skidor. Om jag tex är ute och reser med min familj och har kameran i en ryggsäck kommer jag inte att fotografera så mycket som jag skulle vilja göra eftersom att jag flera gånger skulle tänka, är det värt att ta fram kameran, och om jag gör det skulle restan av familjen få stå och vänta på mig när jag packar upp kameran.

Utifrån detta har jag kommit fram till två alternativ:

1. Dakine mission. En schysst ryggsäck med mycket extra fack, man får plats med en flis tex. Det är även en liten väska som man ta ut och använda som axelremsväska. Stort plus. Gör den mer allround, kan användas i skidbacken men även på familjeresor iochmed den lilla väskan.

2. Lowepro Nova 190 AW. En ganksa rymlig axelremsväska, verkar egentligen vara en bättre kameraväska men inte alls lika ergonomisk som dakinen. Kan inte ha denna i skidbacken.

Så, kom med era erfarenheter, dakinen är 150kr dyrare men kommer nog få mer användning för den. Skriv vad ni tycker/har för erfarenheter om respektive väska!

Ha det!

Mvh

Villw
 
Jag har inte erfarenheter av någon av ryggsäckarna men jag jag har dakine mission's storasyster Dakine Sequence Svart. Som är i stort sett samma ryggsäck fast lite större.

Jag stod och velade fram och tillbaka innan jag bestämde mig.
Och fördelarna med Sequence är att det är ryggsäck plats med kamerautrustning nån extra tröja, lite vatten osv för skidturerna eller klättring eller vad som helst. Sen om du inte vill släppa en storryggsäck bland folk, kan man ta ut kamerablocket. Det var det största anledningen varför jag valde den. Super att man kan välja, eftersom man är i så olika situationer när man fotar. Och sen var det för att dakine ryggsäcken är skit snygg, har haft bara bra erfarenheter av dom när det gäller vanliga ryggsäckar. Den ser inte ut som en vanlig fotoryggsäck (vilket jag tycker är en kraftig fördel) Lyser lixom inte dyr kamerautrustning om den. Sen kan du ju använda ryggsäcken som vanlig ryggsäck också.

Nackdelarna är väl om inte använder till skidåkning så kanske det är för många remmar på ryggsäcken (men dom kan man ju alltid klippa bort) och att det inte finns små fickor på kamerablocket.

Jag vald inte mission för att den är princip slut överallt i butiker i stockholm och sen hittade jag Sequence hos scandinavia photo, så då föll det på det.

Det är verkligen en super ryggsäck! Framförallt om man fotar i olika situationer, så har man mer val möjlighet med dakine. Värt alla extra pengar!

Hoppas det var lite till hjälp, läs recensioner här på fotosidan!
Har du specifika frågor, skriv i min gästbok så kan jag kolla på min väska och ge ett svar.

/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.