Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för dia

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Jag hade tänkt börja med diafilm när min negfilm är slut. Sökte runt lite i arkivet men hittade inga heltäckande svar. Så här kommer lite frågor om dia..

1. Filmen. Elite 100 och Elite XC är de billigaste jag hittat. Är färgen i XC orealistiskt stark eller lämpar den sig för naturfoto?

2. Ramar. Jag ska rama själv och jag undrar vilken sorts ramar som är bäst. Jag vill att bilderna ska hålla för mycket scannande och projicerande, priset kommer i andra hand. Då är det väl glas som gäller? Vad heter de olika sorterna?

3. Kopior. Är det Ilfochrome som gäller? Var gör man det billigt och bra i Gbg?

4. Ljusbord. Jag förmodar att ett ljusbord behövs. Några rekommendationer?

tacksam för svar!

www.bonetweb.com/lange

När det gäller billig film kan du också titta på AGFA CT Precisa. Den har hyfsat mättade färger men inte helt överdrivna.

Hegethorns har ett 10-pack för 310 kr.

Om du vill scanna ramade dior är glasade ramar knappast någon bra idé. Vanliga glas kan ge newtonringar. Anti-newtonbehandlade glas är ger något sämre skärpa...

Ilfochrome heter processen för diakopiering i eget mörkrum. Kommersiella labb kör nog oftast med andra metoder som t.ex. digital exponering av fotopapper. Ett Fuji Frontier minilabb borde efter vad jag har förstått inte ha några problem med att göra diakopior lika lätt som kopior från negativ film.

Hejdu!

Angående ljusbord kan jag rekomendera GEPE Slimlight, den största modellen. Säljs av Scandinavian och kostar inte skjortan. En lupp är oxå bra att ha, men där har jag svårare att ge dig råd. Själv kör jag med en Peak scale 7x lupp (?). Är väl OK, antar jag, men man ser rätt lite av biden år gången.

Fuji gör oxå kul diafilmer. Provia100F har jag hört mycket gott om, men aldrig testat själv.

/Anders

1. Nej XC ger inte extrema färger, den lämpar sig alldeles utmärkt för naturbilder.

2. Tror det är bättre att satsa på glaslöst, dels för att det är bättre att arkivera bilderna i och dels vid scanningen. Om du nu tvunget vill så är det väl ramar med AN-glas i (AntiNewton) som motverkar reflex-ringar vid projicering.

3. De flesta labb framkallar papper från dia. Från 5:-/st eller så..(10x15)

4. Ljusbord ja, se bara till att färgtempen ligger runt 5000k (vilket de flesta gör).
Nätdriven är inte fel. Hama eller Gepe t.ex. har fina. Dels platta, dels sådana med olika rader att lägga diorna på.

Ps. Scandinavianphoto har XC för 29:- st med något kort datum (200207). Det är halva priset det...:D

Tack för era svar!
Ok, vanliga ramar i plast blir det då. Här verkar det finnas flera märken.. är det någon skillnad på dem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar