Annons

Dags att byta mjukvaran i blixten..

Produkter
(logga in för att koppla)

falk

Medlem
För ett år sen bytte jag kamera till en Nikon F80 (tidigare hade jag en Nikon Pronea 600). Min blixt, en Sunpak4000AF, funkar bra till båda kamerorna men med den nya F80'n funkade inte IR belysningen i blixten.

Jag besvärade min fotohandlare med problemet (vi trodde att det berodde på att jag tappat blixten i backen). Vi provade med nya kameror och blixtar men ingen kombination fick IR belysningen på blixten att funka med nån F80.

Det visar sej att Nikon troligen bytt nåt i kommunikationen mellan blixt och kamera för detta problem avhjälps genom att skicka in blixten för omprogrammering/uppdatering av mjukvaran.

Snart får man väl börja leta efter ctrl-alt-delete knapparna oxo när blixten har hängt sej..:)

Så här är det:
Sunpak, sigma, Tamron och allt vad de heter, konstruerar sina tillbehör mha så kallad "reversed engineering". Konstruktörerna har alltså inga papper från Nikon som beskriver hur prylarna ska fungera (gissa varför...), utan mäter upp och analyserar signalerna och försöker gissa hur Nikon tänkt.
Oftast går det ganska bra, men inte alltid.
Det innebär att pirattillbehör inte kan garanteras fungera med framtida hus. Originaltillbehör gör det alltid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar