Annons

Dags att beklaga sig lite över EOS1V..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
..med betoning på "lite".

Det gäller sökaren i EOS1V som är alldeles "grynig". Tycker ärligt talat att det ser hemskt ut..och framförallt känns det inte bra. Varför ska det behöva vara så på ett hus som kostar över 20 laxar? Jag vill ju ha en klar och ljus sökare..

Har för mig att en förklaring är att mönstret på mattskivan ska framträda bättre. Men det vet jag inte om jag köper.

Sen kan man också fråga sig varför inte detta framkommer i några artiklar, recensioner etc?
Dock läste jag om en snubbe som rekommenderade att byta ut den mot en ljusare variant..den som sitter i EOS3:an. Men det för att få en ljusare, inte för att slippa grynigheten.

Så några frågor:

1. Varför är EOS1V:s mattskiva så grynig? Finns det något praktiskt skäl till det?

2. Om man byter till den ljusare varianten (som sitter i EOS3)..får man då också en sökare utan "gryn" eller blir den just bara ljusare?

Hoppas nu bara inte att det är ett "Canonfenomen". För jag är bortskämd med Minoltas fina och klara sökare.. hehe

Mvh
Jonas

Minolta krossar!

Nu får jag väl ducka men ärligt talat tror jag att Minolta snart kommer krossa Canon/Nikon med en ny serie SLR och en DSLR, de har ju gjort det förut eller hur!

förlåt för att mitt inlägg är lite off topic, tyckte bara din slutkläm var lite rolig...

/Pott (som fotar med en minolta 7000)

forstheim skrev:

1. Varför är EOS1V:s mattskiva så grynig? Finns det något praktiskt skäl till det?

2. Om man byter till den ljusare varianten (som sitter i EOS3)..får man då också en sökare utan "gryn" eller blir den just bara ljusare?

1. Det är så att Canon räknar med att Eos 1v-ägarna redan har flera olika sökarskivor och för att det inte ska bli problem vid byten så kör de samma ljusstyrka. Jag tycker dock att det är en dålig ursäkt. Kostnaden för att köpa nya skivor för ett proffs är ganska liten.

2. Ja det blir mindre grynigt. Grynigheten påverkas också av objektivets ljusstyrka. De flesta proffs använder tämligen ljusstarka objektiv, så då är det inte så farligt.

Minolta gör bra sökarskivor - Hasselblad använder ju dem.

Hur mycket mindre gryn blir det vid ett byte av sökarskiva? För som det är nu ser man ju knappt motivet när man kör med en 300/4 + 1.4x extender, dvs bländare 5.6

Okej, lite överdrivet kanske..men det är för mig klart störande iallafall. Framförallt märks grynigheten väldigt mycket mot ljusa motiv så som tex snö.

EOS 3:s sökare är väl ett halvt steg ljusare om jag inte missminner mig!?

Mvh
Jonas

Japp.. Jonas.. Det blir till att sälja den...;)

EC-CIII är känd för att bli grynig när man använder en TC. Men den är fantastiskt bra när man ska ställa skärpan manuellt, otroligt lätt att se när fokus innfinner sig.

Annars blir det till att skaffa en EC-N (EOS 3 standard). Men då måste du ändra CF 0, för annars mäter kameran fel.. 352:- på cyberphoto

Annars har ju Canon alltid EC-k som är en specialskiva för extra ljus sökarblid, speciellt framtagen för långa brännvidder, men den måste monteras av Canon. Kostar 740:-

Anledningen att detta inte kommer fram i recensioner är att dessa kanske grundar sig på hur huset är. De som gör recensionen kanske inte testar huset tillsammans med långa gluggar och tc... Hursomhelst...som sagt.. det finns en anledning till att den är "grynig". Se ovan..

Har kört två EOS1V-hus sedan kameran kom ut, kör med långa telen 600/4 t.ex. och ofta med 1,4 konverter och även 2 ggr konverter och detta fungerar alldeles utmärkt. Dessutom fungerar sökaren/skivan bra för manuell fokusering även vid bländare f.8. och 1200 mm. T.o.m. vid f.11 och både en 1,4 ggr och en 2 ggr konverter på går det att fokusera manuellt med 600 eller 500-gluggarna.

Men det behövs sällan, eftersom jag till min glädje upptäckt att EOS1V liksom nya 1Ds har en fungerande autofokus -- om det inte är alldeles för mörkt -- även vid f. 11. Dvs. jag har kört med den nya konvertern 1,4 typ II tillsammans med 2:an typ II, och fått mycket skarpa bilder vid 1800 mm med AF. Använde denna kombination senast förra veckan när jag plåtade havsörn i Alaska och ville ha närporträtt av näbb och öga.
Om sökaren är litet mörkare än Minoltas tycker jag att detta i så fall kompenseras väl av vad man får istället. Vad gäller kompositionen tycker jag själv att den snarast underlättas -- med en ljus sökare distraheras jag lätt av detaljer och ser inte helhetsbilden.
Men det där är smaksaker. Och med så fantastiska kamerort som 1V och t.ex. 1Ds kan jag inte klaga.

Fast jag måste medge att det är härligt att ibland använda Pentax 645-hus, de nya AF-husen, med en så otroligt ljus sökarbild.

brutusostling skrev:
Dessutom fungerar sökaren/skivan bra för manuell fokusering även vid bländare f.8. och 1200 mm. T.o.m. vid f.11 och både en 1,4 ggr och en 2 ggr konverter på går det att fokusera manuellt med 600 eller 500-gluggarna.
I så fall har ju EOS1V en fantastisk mattskiva. Med min Minoltakamera med AcuMatteskiva, som tydligen av en del anses som bättre, klara jag endast av bländare f/4,5 eller större utan lupp.

Olle

Min erfarenhet är att det är svårare att ställa in skärpan med en del riktigt ljusstarka mattskivor. Mattskivan i Eos 1v är distinkt.

Jag håller med om det.
Med ljusstarka mattskivor ser det ofta skarpt ut över ett stort område. "Gryniga" mattskivor är ofta mer distinkta.

Olle

Hehe..idag tyckte jag inte den var lika grynig.. ;=)

Kanske är det extendern som trots allt tillför en del gryn eftersom jag idag inte använde någon sådan. Håller med om att det känns lättare att fokusera och att också avgöra skärpedjupet med en något mörkare sökare. Men huset är naturligtvis helt underbart. Vilken känsla när man greppar om det! :=)

Så denna "lilla kära kamraten" ska naturligtvis inte säljas Jeppe..

Vad man istället kan ondgöra sig över är att inte datasladden ES-E1 levereras med kameran utan kostar tokmycket att köpa. Visst ingår en fin programvara, men det kan ju inte heller vara en bra affär när nästan ingen köper... Schönherrs hade visst bara sålt EN under de åren som 1v funnits.

Är det någon som vet om man kan köpa sladden som reservdel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar