ANNONS
Annons

Dagisbarn och flexibilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Tjipp!!

Jag tänkte palla mig iväg till dagis för att fota min egen son och eventuellt några andra barn.

Fotografering kommer i så fall ske både innomhus och utomhus på gården men även i skogen. Då vill jag också ha möjlighet till nära porträttbilder och lite lekbilder på distans.

Men vilket objektiv hade ni valt (alltså ETT zoom-objektiv)?
(Fasta objektiv försvinner eftersom barn är så flexibla.)
Prisklass är ointressant.

Jag fotade lite utomhus på dagis häromdagen med ett 70-200/4L på min 10 D. Tyckte det var perfekt för detta. Funkar också bra med sigmas 50-500 + enben om man vill smyga runt i skogen.
Det är de gluggar jag använder till vardags.

Om pengar inte vore något problem skulle jag pallra mig iväg och inhandla ett EF 28-300 L vilket säkert är helt ok som enda objektiv.

Stefan

Det händer att jag fotograferar min dotter på dagis. Som vanligt använder jag bara min fasta 105/2. Ibland sätter jag på min 50/1,4 när ljuset tryter. Hade jag plåtat med en 20D är 50/1,4 ett bra val.

Glöm inte att kolla med personalen så att det är okej att fotografera.

Så här kan det se ut: "En vanlig dag på dagis"

Svårt... Det borde ju vara en ljusstark zoom med lagom brännvidd som du också slipper ha stativ till...

Jag är väldigt förtjust i min 70-200/2,8L med stabilisator...

Den kanske är stor och bökig att springa runt med på ett dagis. Men ruskigt flexibel för ändamålet.

Annars hade jag nog föredragit Per´s förslag om 50/1,4. Den använder jag mer och mer istället för 70-200:an pga storleken. (och ljusstyrkan)

/Peter

Per.. mycket vackert porträtt :)

Trevligt.. alla tänker precis som jag i stort sett.

Min tanke har varit med min Canon 20D, helst med en 70-200 2.8 men 4 är inte heller fel.

Och just nu förefaller det sig så att jag precis köpt min 20D.. och har just nu inte pengar till det objektivet men det är vad jag kommer satsa på att införskaffa i framtiden.

..och 50/1.4 är den enda objektiv jag äger. Så ett och annat foto blir det väl. Men jag tror det blir svårare med spontana lekbilder när man måste zooma för fot och klättra på barnen nästan ;)

Ska man plåta på dagis är det bra att vara lättrörlig. Själv brukar jag använda samma sorts byxor som snickarna använder. De har fickor för knäskydd som är bra när man kastar sig ner på knä för att fånga en bild.

Med en kortad kamerarem runt nacken åker inte kameran omkring så mycket när man klättrar och springer.

Allternativet till ett kort ljusstarkt teleobjektiv är en 70-200/2,8 IS. Dock får man inte samma närkontakt med längre brännvidder. Egentligen behöver man två kameror. En med en rejäl vidvinkelzoom och en med ett kort tele. Då kan man både vara med mitt i leken och samtidigt plocka ut närbilder och porträtt.

Ett stort minneskort är bra att ha. Jag brukar lyckas med några få procents träffsäkerhet på bilderna. Barn rör sig helt stokastiskt.

Tjacka ett 70-200 L IS USM det blir skarpt hur nybörjare du än är. Detta objektiv är grymt. (Med reservation för att jag nu druckit 2 flaskor vin.)

Sen ska du använda en reflexskärm, typ lastolite 120 cm. Jäkligt bra att kunna studsa tillbaka lite ljus på modellen. De som säger att tillbehör och teknik inte spelar nån roll vet inte vad de snackar om. Den bästa tekniken och tillbehören hjälper till att göra bra fotografier. Jag själv skulle inte vara så bra som jag är om inte jag hade så jäkla dyr utrustning som jag har.

Jag använder mitt Sigma 70-200 2.8 för att fota våra barn på dagiset, helt perfekt kan vara en liten bit ifrån och barnen blir inte så störda/nyfikna (dom brukar komma springandes emot mig om jag kommer för nära)

Fredrik. Jo.. det känns skönt att jag planerar rätt.. även om det kommer ta ett tag innan jag har råd med ett 70-200 L IS USM.

Om man ska lira med reflexskärm behöver man ju nästan en assistent.

Per, jag har försökt och fota min dotter idag här hemma. Hon är 11 månader och redan för snabb ;). Min son är 3½ och gör bara grimaser så fort han ser att han ska bli fotat. Det är inte lätt men fan va kul det är.

Petri. Jag håller med om distansen. Det kan vara bra att komma en bit ifrån så man inte stör leken. Så fort jag sätter mig på huk så kryper min dotter till mig.

Sigma är ju ett bra och billigare alternativ. Synd bara att jag är så j**** kräsen och vill ha orginal. Jag funderar på att spara lite pengar och sedan åka till NY en weekend och investera lite. Prismässigt så tjänar man på det men vi får se hur slutplanen ter sig. Det är inte lätt att spara pengar när man studerar och har två barn.

Det går att fotografera barn med korta brännvidder. Självklart kommer barnen tycka det är roligt att du är där och fotograferar och vill undersöka vem du är. Efter ett tag kommer dom inse att du är ganska tråkig som bara sitter och tittar på dom genom en kamerasökare.

Stellan: Min dotter är inte heller så lättfotograferad. Hon springer gärna och gömmer sig när jag tar fram kameran.

Ett annat roligt objektiv skulle kunna vara 85/1,8. Nackdelen med en zoom är att den väger mycket. Ska man fotografera barn en hel dag kommer ett så tungt objektiv påfresta ryggen. Zoomens storlek gör även att man blir mindre rörlig.

I stort sett alla bilder på denna sida är fotograferade med 105/2.
Album - Emilia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar