Annons

Dagens I-lands problem(färgkalibrering)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas.S

Aktiv medlem
Ja sitter här framför min dator som har två färgkalibrerade skrämar som är kalibrerade till 5500k med hjälp av eye-one kalibrator.

Nu till problemet... det är inte en kotte som ser det ja ser.. alla klagar att bilderna har konstiga färger, eller är för mörka...
Alla sitter givetvis på okalibrerade skrämar, Räcker med att ja går in på fotosidan från någon annan dator o kollar på mina egna bilder så blir ja ledsen....
Ja menar inget ser ut som det skall...
Ja vet att det är lite av ett lyxproblem, sammtidigt som ja fått en större förståelse för männsikor som hänger upp sina bilder för allmän beskådan, utskrivna/tryckta i ett rum där dom har kontroll över ljuset....

Ja menar skall det verkligen vara så svårt o tillverka skrämar som ser åtminstone rätt lika ut?!
 
Tomas.S skrev:
Ja menar skall det verkligen vara så svårt o tillverka skärmar som ser åtminstone rätt lika ut?!
Frågan tycker jag snarare är varför inte skärmtillverkaren/drivrutinen bifogar ett lättanvänt program för att få skärmen att emulera gamma 2,2 (förutsatt att sRGB används). Då skulle det bara vara att säga till alla att ägna en minut eller två åt att ställa in detta för de tre kanalerna. Min gissning är att man då skulle uppnå den "rätt lika-het" du efterfrågar.
 
Med tanke på att några av dina bilder fått kommentarer om fina färger (vid en snabb titt såg jag ingenting om konstiga färger) så tror jag du överdriver problemet?
 
mipert skrev:
Med tanke på att några av dina bilder fått kommentarer om fina färger (vid en snabb titt såg jag ingenting om konstiga färger) så tror jag du överdriver problemet?

Jo men det är folk på fotosidan.
Folk här har väl lite mer koll på hur saker skall se ut...
Ja pratar om vanliga kompisar som man kanske vill skicka bilder till...

O ja minns att ja fick en kommentar på någon bild för inte länge sedan på att den var just för mörk...

Som sagt. det var ju dagens I-landsproblem;)

Tänkte mer om det kanske bara var jag som upplevde det så, eller om det var andra som kännde att med en kalibrerard skräm så blir det svårt o få folk se samma sak...
 
Ja sitter här framför min dator som har två färgkalibrerade skrämar som är kalibrerade till 5500k med hjälp av eye-one kalibrator.
sRGB, om jag inte mins fel är anpassat för 6500k. Det innebär att dina bilder inte kommer upplevas ha samma färg. Däremot borde färgerna bli rätt i ett program som stödjer färghantering (Photoshop mfl).
 
kaw skrev:
Frågan tycker jag snarare är varför inte skärmtillverkaren/drivrutinen bifogar ett lättanvänt program för att få skärmen att emulera gamma 2,2 (förutsatt att sRGB används). Då skulle det bara vara att säga till alla att ägna en minut eller två åt att ställa in detta för de tre kanalerna. Min gissning är att man då skulle uppnå den "rätt lika-het" du efterfrågar.
Jo, man kan ju tycka att de borde det. Det minsta vi borde kräva är att de skickar med ordentliga ICC-profiler. Sedan kan vi ju använda Adobe Gamma, eller något av de många gratisprogram som kan emulera gamma.

Däremot vill jag nog inte att min skärm per default ska vara begränsad till sRGB.
 
andewid skrev:
sRGB, om jag inte mins fel är anpassat för 6500k. Det innebär att dina bilder inte kommer upplevas ha samma färg.
Jo, man skulle kunna tro att det fungerar så, men Photoshop verkar inte bry sig om vitpunkten i skärmprofilen. Testa så får du se.
 
kaw skrev:
Min poäng är att detta är för krångligt för den vanlige användaren.
Jo, det kan jag hålla med om! Det krävs ganska mycket kunskap om färger och färghantering för att förstå hur Adobe Gamma ska användas.
Jo, man skulle kunna tro att det fungerar så, men Photoshop verkar inte bry sig om vitpunkten i skärmprofilen. Testa så får du se.
Hm. Det vore ju dumt och är i så fall en uppenbar brist! =(
 
När jag var ung spelade jag i ett band och en gång spelade vi in i en studio. I slutmixstadiet tog producenten med oss ut i sin bil där vi lyssnade på det hela i hans rätt risiga bilstereo. Inne i studion hade jag förstås några slags specialreferenshögtalare, men hans poäng var att det _också_ skulle låta OK i bilen.

Kanske kan det vara bra att tanka på liknande sätt när det gäller bilder. Själv har jag alldeles för dålig koll på profiler och grejor även på mi egen dator, men lite har jag justerat i alla fall. Dock, med för vissa grejor som skall upp på webben så brukar jag kolla på två "generiska" andra datorer förutom min egen, så att det ser hyfsat ut även där. Ibland får jag kompromissa lite, förstås.
 
Sen spelar det ju även roll vad det är
för ljus i rummet där skärmen står.

Helst ska man ha ett konstant ljus på
5500k, en viss ljusgrå ton på väggarna,
och en skärm som är kalibrerad för
5500k

men det känns ju som man får kompromissa
lite där, hoho
 
kaw skrev:
Jag tror nog det underlättar att låta skärmens vitpunkt enbart styras av hur skärmen är inställd.
Kanske det borde finnas en funktion inne i Photoshop (och inte enbart i Adobe Gamma) där man kan välja färgtemperatur, ungefär som du kan välja "proof colors" med olika färgprofiler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.