Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA300 och telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

birbjo

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som testat ett DA300 med t.ex. Sigmas 1.4-konverter? Förlorar man SDM med denna kombination? Fungerar det ens?
Vore ju intressant att veta när(om) PENTAX kommer med en egen ny konverter....kommer väl bara att kosta 24.800:-- med dagens mycket intelligenta prissättning.
Tacksam för Era kloka kommentarer!
Björn
ME Super - PROGRAM-A - K10 - K7, mina utvecklingssteg)

Jag har Sigmas 2x konverter. Den saknar kontakter för SDM och jag tror det är samma för 1,4x. Jag har också en 1,5x Kenko vilken har kontakter för SDM (eller PowerZoom som det hette förut). Jag har bara gjort några enkla tester i vintermörkret med min K7, DA*300 och Kenkokonvertern, och konstaterat att autofokusen blir lite sämre och man får blända ner några steg för att få ok skärpa. I bra ljus kan det nog fungera.
Sigmas 2x passar inte riktigt bra efterssom den sticker in i objektivet och skall nog inte användas på DA*300. Hur Sigma 1,4x ser ut vet jag inte.

//Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar