Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA-L 55-300mm f/4-5.8 ED LENS~DAL 50-300 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för skillnad på detta objektiv http://cgi.ebay.co.uk/NEW-PENTAX-DA...es_CameraLensesFilters_JN&hash=item45f98bd53a och detta objektiv http://www.cyberphoto.se/info.php?article=p55300 ?


Har lagt märke till att det inte är någon grön ring på det första objektivet utan på det andra. Är detta något lurt?

Mvh
Axel

Objektiv med benämningen DA-L har bajonett i plast och inte i metall som på DA-gluggarna. Vidare har jag för mig att DA-L inte har Quickshift för snabb övergång till manuell fokus.
 
Ebay-gluggen är en DA-L med plastbajonett, en lågprisvariant. Den på Cyberphoto är en DA med metallbajonett.

Du hann före;-)

//Lars
 
Ok, tack för snabba svar.
Hur är det med den optiska kvaliten? Är det den samma, dumt att köpa det billigare objektivet?
Kan ni förklara lite mer, quick shift? Jag har en K-7 där de på vänstra framsidan sitter ett reglage där jag ändrar mellan automatisk, manuell samt kontinuerligt fokus (lr vad det heter) är det den som inte fungerar då eller?

MvH
 
Ok, tack för snabba svar.
Hur är det med den optiska kvaliten? Är det den samma, dumt att köpa det billigare objektivet?

Jag köpte ett 55-300 DA-L åt dottern som ersättning för ett 50-200 som katten hade sönder för henne. Jag var glad för att ha hittat ett bra pris och var inte riktigt med på banan om skillnaderna, men idag skulle jag aldrig i livet ha gjort om det.

Det är nog inget större fel på den optiska kvaliteten, men det är dyrt och svårt (som i att ingen har det hemma) att köpa ett motljusskydd till det, och att inte ha quick-shift suger, särskilt som hon numera, likt dig, har en kamera som kan filma (utan quick-shift måste man slå över till MF när man börjar filma).

Plastbajonetten är märkligt nog det minst irriterande, men jag ser inte precis någon fördel i den heller...
 
... det är dyrt och svårt (som i att ingen har det hemma) att köpa ett motljusskydd till det..
Kolla på Ebay. Själv köper jag numera alla småsaker av den typen där. Brukar kosta några tior (inkl frakt) och levereras på en vecka från Hongkong.
 
Tack för alla svar. Då har jag lite mer att fundera på innan inköp av ett objektiv :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.