Annons

Da 55-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Har en fråga till er som har/haft DA 55-300mm ! Har denna glugg några problem med Kromatisk aberration ? Köpte mig ett Tamron 70-300 ( dock billigt ) i väntan på att jag ska bestämma mig för ett dyrare Pentax eller Sigma, men den är nästan oanvändbar pga nämda problem.-lila grenar ,lila konturer runt om fåglar och lila lysande blad.Visste ju om detta problem men att det var så här illa anade jag inte.Annars är ju objektivet rätt skarp och fina färger.Det lutar åt DA 55-300 OM det inte skulle bli SIGMA 150-500 som kanske blir för tungt att släpa på !

Jag uppfattar nog att alla objektiv i prisklassen upp mot 15000 (dyrare vet jag inget om) har CA i olika hög grad. Finns alltid någon situation där det dyker upp.
Photoimpact 12 har en enkel funktion för att avlägsna CA. Förmodligen kan man fixa i PS också, men inte lika enkelt.

LM

Hej

Jag har ett 55-300 och är väldigt nöjd med vad det presterar.

Om du vill ha testbilder så går det o ordna

Ha de

Hej och tack ! Fina bilder ! Man fick verkligen leta för att hitta minsta synlig C.A. det var verkligen kontrollerat.Bilden på båten hade lysit lila med min Tamron ! Ska leta på nätet efter fler testbilder ! Tack än en gång !

Var just av anledningen med CA jag sålde mitt ex av Tamron och köpte 55-300. Är nöjd med 55-300, tycker det är bra valuta för pengen det kostade.

Tror inte du blir besviken om du byter från Tamron till Pentax.

(Väntar nu på 60-250 ska komma ut i Sverige...)

Sällar mig till mängden som rekommenderar gluggen. Jag är grymt nöjd med den och har inte upplevt ngn störande CA. Mycket bang for the bucks.

Jag är då inte nöjd med mitt 55-300 då jag tycker det saknar riktig skärpa 150-300,men man får nog inte mer för de pengarna...
DA 50-200 är riktigt prisvärt med bra skärpa 50-100 och smidigt format.
/Sverker

Senast ändrad:
Tack för svaren! Det lutar nog åt 55-300:an , ska invänta och se först hur dom nya
kamerorna ser ut,man vill ju gärna uppgradera sig där med och stanna kvar i systemet,men dom lär väl komma snart ?

Fick precis se ett alternativ på Tradera, Pentax F 4-5,6 70-210 som är en riktigt vass glugg. Den på Tradera var visst trög i zoomen men ligger nu på 565:- och 6 timmar kvar.

Tack för Traderatipset men handlar helst nytt då jag är oerfaren på äldre optik.Såg
nu att Cyberphoto har fått in 55-300:an igen för 3.700 kr,det är väl ett bra pris i dagsläget ?

Tack för Tradera-tipset,men har faktiskt beställt ett nytt från Cyberphoto eftersom jag helst köper nytt själv när det gäller elektronik,men en annan fråga ,hur mycket kan man sälja mitt Tamron 70-300 för ? Är 900 kr för mycket ? kollade nya på nätet och dom ligger mellan på 1500-1800 kr ungefär ! och tack för alla tips jag fått !!!!

Fick äntligen mitt nya DA 55-300 och måste säga att jag blev mer än nöjd ! Mycket bra skärpa ,även på 300mm,fina färger,snygg bokeh och faktiskt mycket bra byggkvalite ! och framför allt, Ingen synlig Kromatisk Abbertion ! Invigde det på några kungsörnar och det han med att fokusera bra,så även jag kan rekommendera denna telezoom till andra! Tack för hjälpen !

Har varit lite småsugen på 55-300, men när man har DA50-200, fina F70-210 och FA70-200 så är det lite svårt att argumentera mot plånboken.

Har ni föresten sett priserna på FA50 och FA35 på Cyber nyligen, verkar ha fallit till samma priser som "förr".

Mitt Tamron 70-200 f2.8 har inga problem alls med CA och är knivskarp samt snabb på fokusera. Hade Tamron 70-300 förut, var inte speciellt nöjd med den alls. Tycker tillochmed att det Sigma 50-200 jag hade innan var betydligt bättre. Men nu har jag som sagt mit 70-200 och är helnöjd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar