Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA 35mm F2,8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogmat

Ny medlem
Är ny på forumet, kul att läsa alla intressanta inlägg.
Jag har i princip bestämt mig för en K10 D. Har en gammal Spotmatic men den har somnat in för länge sedan.
Men....
Är det någon som har en aning om när DA 35mm F2,8 Macro kan komma ut på marknaden?
Vad kommer det att vara för skillnad på 35mm Macro och 35mm SDM?
Jag har ett SMC TAKUMAR 35mm 1:3,5 till min gamla kamera. Kan denna glugg konkurrera med ovanstående?

Om den gamla är från filmtiden, så kan jag tänka mig att skillnaden är att det nya objektivet har antireflexbehandling även på bakre linselementet. Det är alltså anpassat för digitalkamera. Det kan även vara så i vissa fall att nya objektiv inte tecknar ut 24x36mm, utan har den mindre bildcirkeln som används på de flesta DSLR. Det finns lite olika storlekar, men det ligger runt 1,5x mindre än småbild.

Troligen kommer DA 35 f/2.8 Limited Macro till hösten.

Skillnaden mellan 35 Limited Macro och 35 SDM är...

Macrot är en Limited, vilket innebär en "pannkaksdesign" - så få linselement som möjligt för att få ner storleken, vilket har effekten att prestandan från kant till kant är jämnare än andra objektivkonstruktioner. Däremot så kan den absoluta skärpan hamna något något aningens under andra objektivkonstruktioner. Sedan så är det ju ett Macro, vilket innebär att det är gjort för att ge bäst optisk prestanda på nära håll till oändlighet.

Icke-Macro objektiv ger bäst optiska prestanda på oändlighet, de presterar sämre ju närmare de förs motivet.

Som alla Limited objektiv så är 35:an byggd helt i metall och produktionslinan är främst manuell. De andra objektiven använder mer plastkomposit och har en mer automatiserad produktionslina.

SDM objektivet har inbyggd autoufokusmotor, vilket 35 Macro Limited inte har (det skulle bli för stort om det hade det). Så 35 SDM har en tystare autofokus. Troligen har den även en större bländare, den här informationen är dock ej släppt av Pentax än. Jag tippar på att objektivet kommer till vintern, det ligger längre bort än 35 Macro Limited.

Hur ditt Takumar SMC 35 f/3.5 objektiv står sig mot ovanstående har jag ingen aning om, varken DA 35 Limited Macro eller DA 35 SDM är lanserade på marknaden än - så ingen vet. :) Det verkar iaf vara helt olika optiska konstruktioner. Sedan så har DA seriens objektiv en SMC ghostless SP antireflexbehandling som ger ökad kontrast och högre färgmättnad jämfört med första generationens SMC.

Idag finns FA 35 f/2 AL och troligen så bygger nya SDM objektivet på samma optiska konstruktion (detta är dock spekulation från min sida).

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar