ANNONS
Annons

DA 17-70 f/4

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Det kom idag... :)
Oj vad tungt objektivet är, var min första reaktion. Känns väldigt gediget. Tunga, mjuka, zoomningar gör man... Känns som hög kvalitetskänsla. Allt snyggt och med bra passning överallt. Fokusringen ja, som 18-55:an... ingen riktig känsla men hade inte väntat mig mer... Glider in i fokus. Surrar lite, men inget stort eller störande. Nu har jag ju känsliga öron, jag tror de flesta inte skulle reagera eller ens höra ljudet...

På min K-x känns det för stort och tung. Enormt framtung. Känns mycket mer välbalanserad på K10D.

Jag återkommer om bildkvaliteten när jag har hunnit köra med det ordentligt.
Men, "so far so good". :)

Min julklapp till mig själv! :)

nyfiken

Hur kom det sig att du köpte kx istället för k7?
Är själv på väg att skaffa ett hus till och det självklara valet K7 håller på att glida över till kx.
Därför skulle det vara intressant att höra ditt argument.

Å andra sidan, om 17-70 4,0 känns stort för Kx, undrar jag hur 70-200 2,8 kommer att kännas.

lma

Givetvis är jag väldigt frestad av K-7, för den erbjuder så många möjligheter i ett kompakt format. Jag köpte inte en K-x "istället för" en K-7, jag ser det som att jag ersätter min *ist DS med en K-x. Sen är det mycket möjligt att jag i framtiden ersätter min K10D med en K-7. Mycket av mitt fotograferandet sker med min *ist DS och jag uppskattar en liten, rolig och färgfull kamera som har bra prestanda. Se det som att jag skaffar en K-x istället för en avancerad kompaktkamera. En lätt kamera att ha med sig i olika sammanhang.

Min K10D behåller jag för makro- och landskapsfotografering. Min K-x får vara kameran som lätt följer med på olika utflykter.

På ett sätt kan man säga att en K-7 bakar in en kompakt storlek från K-x med de extra möjligheterna och inställningarna från K10D i ett paket.

Men, det viktigaste argumentet och det som avgjorde köpet - det är att K-x finns i flera färger och det gör inte K-7. :) (iaf inte än... vem vet vad Pentax hittar på... en olivgrön K-7 skulle jag definitivt köpa på studs... :) ).

Gällande stora objektiv - ja, det blir som att man håller objektivet med en liten kamera bakpå. :)

Senast ändrad:
Givetvis är jag väldigt frestad av K-7, för den erbjuder så många möjligheter i ett kompakt format. Jag köpte inte en K-x "istället för" en K-7, jag ser det som att jag ersätter min *ist DS med en K-x. Sen är det mycket möjligt att jag i framtiden ersätter min K10D med en K-7. Mycket av mitt fotograferandet sker med min *ist DS och jag uppskattar en liten, rolig och färgfull kamera som har bra prestanda. Se det som att jag skaffar en K-x istället för en avancerad kompaktkamera. En lätt kamera att ha med sig i olika sammanhang.

Min K10D behåller jag för makro- och landskapsfotografering. Min K-x får vara kameran som lätt följer med på olika utflykter.

På ett sätt kan man säga att en K-7 bakar in en kompakt storlek från K-x med de extra möjligheterna och inställningarna från K10D i ett paket.

Men, det viktigaste argumentet och det som avgjorde köpet - det är att K-x finns i flera färger och det gör inte K-7. :) (iaf inte än... vem vet vad Pentax hittar på... en olivgrön K-7 skulle jag definitivt köpa på studs... :) ).

Gällande stora objektiv - ja, det blir som att man håller objektivet med en liten kamera bakpå. :)

Å vad händer nu med din DS? ska den gå i pension?
Har oxo min DS kvar ännu... vill inte släppa den..
Mvh Kjelle

Jag behåller min *ist DS, för den har en bra sökare och så är den ju så snygg tillsammans med mitt FA 28-105 f/3,2 - 4,5 AL (IF). Både kameran och objektivet är i silver... Och eftersom *ist DS var min första digitala systemkamera så vill jag gärna behålla den av nostalgiska skäl. :)

Menar du att den låter högre än DA16-50/2,8?

Den frågan kan jag dessvärre inte svara på för jag har ingen 16-50 f/2.8 tillgänglig för jämförelse. Det surr som jag upplever är väldigt lågt, men det finns där och hörs i ett tyst rum av fotografen med känsliga öron. Objektivet är inte ljudlöst.

Att dom skall vara ljudlösa är det väl ingen som påstått?
Frågan är väl hur pass mycket mindre oljud linserna med SDM-motorn för än vanliga gluggar, såsom 16-45, 18-55, 55-300 osv.
Jag har DA* 50-135/2.8 och den är tyst som en mus i jämförelse, och de omnämns väl bara som "tysta" vilket jag tycker åtminstonne den är med råge. Men helt ljudlös? Icke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar