Peter.Ivarsson
Aktiv medlem
Jag undrar om någon som har en DA*16-50 kan tala om den är utrustad med innerfokus eller om objektivet förändras i form vid zoomning och fokus?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har sålt mitt, men jag har för mig att fokuseringen är intern. Zoomning däremot förändrar objektivets längd. Det är väl brukligt på de flesta zoomar? Finns det nån som zoomar utan att någonting rör sig utvändigt?
Japp DA*50-135 förändrar sig inte ett smack. Helt underbart bara därför.
Men då vet jag. Varför sålde du?
Finns det nån normalzoom som inte expanderar till pentax?
Det stämmer att zoomobjektiv med intern zoom är större än objektiv utan detta - iaf jämfört med zoomar i sitt lägsta läget. Däremot så kan internzoomar vara något kortare jämfört med traditionella zoomar utzoomade till max.
Jag glömde nämna tidigare att det finns en Pentax zoom utan power zoom som har intern zoom - F100-300 f/4-5.6 Ingen standard zoom iofs. (det är samma som FA 100-300 f/4.5-5.6 fast utan power zoom). Stort att använda. Jag ser inga egentliga fördelar med intern zoom... en del säger de upplever det mer bekvämt med ett objektiv som alltid är lika långt för balansen förändras inte oavsett hur man zoomar.
Det stämmer att zoomobjektiv med intern zoom är större än objektiv utan detta - iaf jämfört med zoomar i sitt lägsta läget. Däremot så kan internzoomar vara något kortare jämfört med traditionella zoomar utzoomade till max.
Jag glömde nämna tidigare att det finns en Pentax zoom utan power zoom som har intern zoom - F100-300 f/4-5.6 Ingen standard zoom iofs. (det är samma som FA 100-300 f/4.5-5.6 fast utan power zoom). Stort att använda. Jag ser inga egentliga fördelar med intern zoom... en del säger de upplever det mer bekvämt med ett objektiv som alltid är lika långt för balansen förändras inte oavsett hur man zoomar.
Fördelen med intern zoom är främst i kombination med vädertätad optik som jag ser det. Det blir liksom ingen våt del som ska dras in i objektivet. Borde även vara lättare att täta en intern zoom mot damm och smuts eftersom exponerade delar inte dras in i objektivet.
Peter
Det är lite det jag också tänkte på.
Förut trodde jag att DA* 16-50 skulle ha internzoom, precis som 50-135. Synd att det inte är så...
[off topic]
FotoZ:
Hur funkar dessa FA zoomar idag jämfört med moderna objektiv? Nått att kolla efter?
Och, funkar powerzoomen på en k20?
[/off topic]
/D