Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Da* 16-50

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimm

Aktiv medlem
Har varit väldigt nöjd med 16-50:t som jag köpte av en medlem här på fotosidan en bit in på 2009. Laddade dock hem Debug-programmet till K10D och fixade lite med autofokusen, sparade en justering på +60 och nu är autofokusen spot on. Vilken skillnad! Jag som tyckte att gluggen va bra innan, nu är den grym!

I mitten står den upp bra mot DA35 på alla brännvidder utom 50mm och det på full öppning, helt okej för en zoom vs ett makroobjektiv ;)

Saknar dock 1:1 Makro men känner att 35:an va lite för kort för utpräglat makroarbete och mer en bra allrounder så ett Sigma 70 eller Tamron 90 får det bli senare :)

Lite random tråd kanske, kände för att dela några erfarenheter bara :)

Är inte så aktiv här, men kolla:

http://www.flickr.com/photos/wristoarwatch/

/ Jocke

låter bra,enda nackdelen med den är väl att man bara kan ställa in ett värde för ett objektiv.
så man får lägga i minnet om andra objektiv har olika värden.
dvs om det inte kommit ut ett förbättrat hack

Programmet används för att justera front- och bakfokus men som tidigare inlägg beskriver så går det bara att justera ett värde, det blir alltså problem om man använder flera olika objektiv.

Jag har firmware 1.3 installerad i kameran och debug-programmet är på engelska till skillnad från äldre versioner som har varit på ryska (?).

Sök på K10D Debug på Google, där borde det finnas nån bra länk, jag har inte den i huvudet. Är något lösenord som behövs för det Engelska debug-programmet också men jag har för mig att det finns en sida där det står också :) Sök i Pentax forumdel på Dpreview.com annars :)

/ Jocke

Mera firmware

Jag vill ha en Pentax K10 firmware 1.4..för justering av minst 10 gluggar, men nu när K20an snart ersätts så är det nog kört.

Föresten min nya K200D vill oxå ha en...

Det har varit uppe tidigare åtminstone på PentaxForums, vi är några som är beredda att betala kanske 50-100:- för en ny uppdatering till en äldre kamera, kan ju bli en eller flera 100.000:- för en intressant uppdatering åt Pentax så det bör gå ihop för Pentax. Men finns intresset att ge ut dom?

Nästa steg skulle kunna vara att göra äldre modeller OpenSource. Kameratillverkarna vill antagligen inte göra detta därför att det skulle potentiellt kunna minska nyförsäljningen. Dessutom lär ju felaktig kod kunna förstöra kameran, vilket ju iofs kan öka nyförsäljningen, men det kommer också att leda till en massa supportproblem för Pentax med folk som hävdar att de minsann inte laborerat med någon egen kod och vill ha sin trasiga kamera reparerad på garantin. Detta borde man dock kunna skydda sig för genom att kameran lagrar en checksumma för all nerladdad kod.

Nästa steg skulle kunna vara att göra äldre modeller OpenSource. Kameratillverkarna vill antagligen inte göra detta därför att det skulle potentiellt kunna minska nyförsäljningen. Dessutom lär ju felaktig kod kunna förstöra kameran, vilket ju iofs kan öka nyförsäljningen, men det kommer också att leda till en massa supportproblem för Pentax med folk som hävdar att de minsann inte laborerat med någon egen kod och vill ha sin trasiga kamera reparerad på garantin. Detta borde man dock kunna skydda sig för genom att kameran lagrar en checksumma för all nerladdad kod.

Haha. Du är rolig du.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar