Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA 16-45mm/4 på K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy-Mathias

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att införskaffa detta objektiv för att fylla mina behov på vidvinkelsidan och för att ha en "walkaround" glugg.Har läst många recensioner och sett många tester men de har alla varit på en K10D, så jag undrar hur väl denna glugg presterar tillsammans med K20Ds höga upplösning.

Jag tycker den funkar bra på K20, men jag använder den inte så mycket, kör nästan bara primes. Skulle jag köpa nu skulle jag nog valt 17-70, dels för den större täckningen, dels för att den delvis tätad.

Nackdelen med 16-45 är att det är ganska lätt att få CA när du har max vidvinkel. Enligt Photozones tester så är 17-70 betydligt bättre på den punkten. http://www.photozone.de/pentax
Det ska bli intressant och se hur K-7 kommer att fixa detta problem med 16-45 som för övrigt är ett mycket bra objektiv.

/Mats

Nu har jag iof "bara" K10d, men jag har faktiskt aldrig upplevt problem med CA.
Jag använder nästan uteslutande 16-24 mm på gluggen och är grymt nöjd.

16-45 kan ge mycket CA i vissa situationer på bl.4 och kanske också 5.6. Den är dessutom riktigt knivig att bli av med, LR funkar inget vidare alls. Men i stort sett alla objektiv ger CA vid största bländare och i svåra konstrastsituationer, 16-45 tillhör dock inte de bättre. Till 16-45 försvar skall dock sägas att utav alla bilder jag tagit med objektivet har det endast varit ett fåtal jag haft problem med CA. Om man tänker på att blända ner ett par steg extra vid svåra situationer brukar det lösa probelemen. Om det inte går att blända ner, jag då får man ta till andra lösningar eller andra objektiv.

Mycket nöjd!

Köpte K20D tillsammans med DA 16-45 i vintras och har använt den mycket. För mig har den fungerat perfekt och alltid presterat mycket skarpa bilder. Visst är ljusstyrkan lite dålig och zoomomfånget begränsat men man kan inte få allt!
Kolla förresten fliken bilder under recensioner av objektivet.

Mvh
Lars A.

Håller med Lars.

Köpte det istället för kit.

Det är ett av mina första objektiv. Kanonbra och fin skärpa. Dessutom är det väldigt välbyggt för att vara så billigt.
Har varit ute och fotat i regn och snö flertalet gånger med detta. En klar favorit!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar