Till "Dumbo"
Konstigt att någon kan tolka det som att ingen Nikonkamera har något att hämta mot en 400D. Jag skrev ju bara att ska man ha alla funktioner som 400D har så måste man upp till minst D300. 400D är ju 3 år gammal nu och det har hänt en del sen dess, och givetvis har andra kameror sina styrkor. Men jag vet inte om just spotmätning är så nödvändigt för instegsmodellerna,tidningen FOTO gjorde sig smått lustiga över att den infördes på 450D, - spotmätning hörde inte hemma på instegskameror, den kräver ju en del av användaren. Då är nog Canons utsnittsmätning att föredra, spotmätning finns nu också i nyare efterföljare till 400D, utom i 1000D. Utsnittsmätning fungerar ju lika som spotmätning men är inte lika snäv,(ca.9% mot spotmäningens 2-4%, (D90 2%)).
Jag avstår konsekvent från att råda någon till ett visst märke eller modell, behoven är ju så olika, det som för den ena är absolut nödvändigt är överflödigt för andra. För mig som bl.a sysslar med reprofotografering är möjligheten till spegeluppfällning ett måste, andra har sina "måsten".