Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

johanw

Ny medlem
Hej,
Jag har fått ett konstigt problem med min D90. Den har fungerat utmärkt i 1.5 år men krånglar nu. Problemet jag har uppstod då jag skulle föra över bilder via USB-kabeln till en ny dator. När jag kopplade in kameran kunde inte datorn hitta rätt drivers utan inkopplingen misslyckades. Efter detta har följande saker slutat fungera, playback av bilder på minneskortet, visning av bild efter exponering och liveview. Displayen fungerar då jag kan se menuerna etc och kameran tar bilder korrekt. När jag kopplar in kameran till andra datorer så går det utmärkt att föra över bilder.
Det verkar som om kameran tror att den ligger i någon typ av transfermod. När jag går in i menysystemet och går in på playbackmenyn så är de flesta valen utgråade och ett felmeddelande kommer upp som säger att detta val fungerar inte med nuvarande inställningar. Det går inte heller att formatera om minneskortet. Valet är utgråat i meny och när man trycker på knapparna på kameran för att formatera om händer inget.
Jag har gjort en (flera...) two-button reset till fabriksinställningar, nollat custom inställningar, tagit ut batteriet under ett dygn och byt minneskort men inget händer, dvs problem kvarstår.
Har någon av er råkat ut för detta? Vad ska jag göra?

Mvh

Johan
 
Kolla om det går att uppdatera firmwaren i kameran, då kanske felet löses.


Annars rekommenderar jag dig att kontakta Nikon´s tekniska support det kan kanske hjälpa dig.
 
Hej,
Det finns ingen ny firmware till kameran. Jag har varit i kontakt med Nikon service och de kliar sina huvuden precis som jag. Det är bara att skicka in kameran....

Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.