Annons

D90, problem med Live View

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke_endofall

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat en D90 med kitgluggen 18-105 VR. Är jättenöjd med kameran, förutom att den stänger av Live View helt oprovocerat, ibland även när man filmar, vilket är oerhört frustrerande. Oftast hinner man filma i ca 20 s innan Live View lägger av. Någon annan som upplevt detta fenomen?

Kan lyckas filma längre snuttar om jag håller kameran extremt stilla, utan att zooma in eller fokusera, men hur kul är det?
 
Låter som nått fel på kameran.

Men innan du lämnar in det på service tycker jag du ska prova att gå in i menyn på kameran och nollställa alla inställningar, kan mycket väl hjälpa om det är någon konstig kombination av inställningar som ställer till det.

Kolla även på nikons hemsida om det finns någon senare firmware till din kamera att lägga in.

Hjälper inget av dessa saker bör du kontakta Nikon support eller det ställe du köp den.
 
Tack för era svar!

Har läst lite i manualen och därmed fått reda på att filmningen avbryts automatiskt när objektivet tas bort ifrån kameran. Testade då att torka av CPU-kontakterna i kameran och på objektivet och sedan montera på objektivet igen, har inte haft problemet därefter. Misstänker dock att kameran tappar kontakten med objektivet när man zoomar för häftigt, eftersom det är ett pyttelitet spel när man satt på objektivet på kameran...bara att tänka på det, så ska det nog inte vara några problem.
 
Har själv haft en massa strul med D90 och kit-linsen 18-105.
Felmeddelandet CHA visas, kameran vägrar ta bild vid avtryck.
Har ibland, trots felmeddelande lyckats ta foto. Bildinfo berättar att fotot tagits med 7800 mm optik, bilden blir dock helt vit.
Har tagit av optiken och torkat av kontakterna, varefter antalet feltillfällen har minskat, men är fortfarande inte helt nöjd.
Knepigt fel att lämna in - för jag kan ge mig sjutton på att kameran uppför sig perfekt på verkstaden och hur länge orkar dom testa för att eventuellt locka fram felet?
 
Christer,
Har du testat med andra objektiv, och isåfall har du problem då med? Är nybliven Nikonägare, så jag har inte några andra objektiv att testa med...
 
Joakim,

Nej jag har inga andra Nikonobjektiv. Detta är min första Nikonkamera och jag har tyvärr ingen i min omgivning som jag kan låna optik från, för att testa.
Håller dock tummarna för att inkörningsperioden är över.
 
Har nyligen införskaffat en D90 med kitgluggen 18-105 VR. Är jättenöjd med kameran, förutom att den stänger av Live View helt oprovocerat, ibland även när man filmar, vilket är oerhört frustrerande. Oftast hinner man filma i ca 20 s innan Live View lägger av. Någon annan som upplevt detta fenomen?

Kan lyckas filma längre snuttar om jag håller kameran extremt stilla, utan att zooma in eller fokusera, men hur kul är det?

du är inte ensam. hade samma "problem" när jag fotade i -10 omgivningen. F- - blinkar å LV stängs av sig själv. Stängde av kameran tog ut batteriet å sedan satt in tillbaka det,då var problem löst. Det är nåting med objektivet att göra antar ja, men inget stort problem. Kameran är känsligare än människor på vissa sätt =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.