Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90- och 500D +objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Hej på er.

Nu inför uppgradering till system, från långzoomen Olympus SP-570, så står det mellan Nikon D90 och Canon 500D. Vad jag just nu sitter och väger imellan är:

Nikon, de har ett bra allround objektiv, 18-105.
Canon, mer MP.

Sen sitter jag även och funderar på 70-300 objektiv. Prismässigt så skiljer det ju "inget" mellan Canon's eller nikon's egna. Men sen kommer ju Sigma och Tamron med betydligt billigare modeller till båda. Någon som har några invändningar till dessa två objektiv?

Megapixlar är inte allt men du gör inte ett rättvist val måste jag säga du kan inte jämföra 50d som är ett semiproffs hus med d90 som är ett entusiast hus rättvisare att välja mellan d300 och 50d. Men om du ska gå efter plånboken så ska du köpa d90 och ett 70-300 vr eftersom de blir billigare än 50d och 70-300 is. Annars skulle jag nog säga att du ska köpa 50d pga att den vinner jämförelsen eftersom den ligger i en helt annan klass :)

Megapixlar är inte allt men du gör inte ett rättvist val måste jag säga du kan inte jämföra 50d som är ett semiproffs hus med d90 som är ett entusiast hus rättvisare att välja mellan d300 och 50d. Men om du ska gå efter plånboken så ska du köpa d90 och ett 70-300 vr eftersom de blir billigare än 50d och 70-300 is. Annars skulle jag nog säga att du ska köpa 50d pga att den vinner jämförelsen eftersom den ligger i en helt annan klass :)

Men det är 500D jag pratar om, inte 50D.

Nikon har väl aningen bättre normalzoomar i vettigt prisläge, men annars kan man nog inte säga den ena eller den andra. Gå till affären och känn på båda modellerna och välj den du gillar bäst. Du kommer bli glad för vilken som. Detsamma gäller de billiga långzoomarna, de är hyfsade båda två.

En följdfråga,förteckningar på bildstabilisator? Nikon har VR, Canon har IS men vad har Tamron och Sigma?

Som jag ser det så borde 500D vara ett bättre val för att det är en nyare kamera som plockat många gobitar från bland annat 50D. När det gäller optik föreslår jag att du läser testresentionerna på cyberfoto och jämför. Själv har jag bara god erfarenhet av sigmas optiker som i vissa fall smiskat canon själva på fingrarna...eller nästan i alla fall. De vinner på bättre pris i alla lägen.

Men vad jag kan se är det varken VC eller OS på de objektiven i de lägre prisklasserna, sen är man uppe i samma prisklass som orginalen. Det känns som att det är rätt att köpa ett med stabilisering, eller?

Personligen så tycker jag inte det är jätteviktigt med bildstabilisering på normalzoomar, då är det viktigare att de är ljusstarka (f2.8), eftersom rörliga fortfarande kommer att vara suddiga om du har långa slutartider. På teleobjektiv och andra objektiv med längre brännvidd har man stor nytta av bildstabilisering.

PS. Jag hade valt D90. DS.

Personligen så tycker jag inte det är jätteviktigt med bildstabilisering på normalzoomar, då är det viktigare att de är ljusstarka (f2.8), eftersom rörliga fortfarande kommer att vara suddiga om du har långa slutartider. På teleobjektiv och andra objektiv med längre brännvidd har man stor nytta av bildstabilisering.

PS. Jag hade valt D90. DS.

Så med andra ord...

Nikon D90 + AF-S 18-105 VR + AF-S VR 70-300 4.5-5.6G IF-ED

Och sen minneskort,väska,batterigrepp, x-tra batteri...

Puh! Blir till att fråga chefen om övertid de, går säkert bra i dessa tider :)

Någon som har något bra alternativ med tanke på priser?

Så med andra ord...

Och sen minneskort,väska,batterigrepp, x-tra batteri...

Puh! Blir till att fråga chefen om övertid de, går säkert bra i dessa tider :)

Någon som har något bra alternativ med tanke på priser?

strunta i batterigreppet och köp en 50 1,8 eller 35 1,8 ist

Så med andra ord...

Jag skulle valt Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 VR istället för 18-105:an. Dyrare men bättre plus att du vinner några viktiga mm i vidvinkelläget. 16-85:an blir en mycket bra kombo till 70-300:an (har den kombon själv..."big surprise" ;-). Kom ihåg att den smarte köper "det den verkligen vill ha" från början...annars blir det alltid dyrare i slutänden när man bytt och haft sig för att komma dit man vill ändå :)

Ha'de / Matti

Ja det är ju faktiskt lite viktigt, då är det ju mer saker man har ägt innan man dör. Och med andra ord närmare vinst :) Den som har ägt mest saker när han dör, vinner.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto