ANNONS
Annons

D90 + Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AI-s = Sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus1970

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att köpa ett "Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AI-s". Som jag förstått det kommer AF fungera med min D90, men exponerings info och EXIF inte fungera. Är detta rätt uppfattat, och finns det i så fall andra aspekter jag bör beakta? Vad är ett rimligt pris för ett begagnat, normalt välhållet objektiv av denna sort?

Tackar för alla synpunkter,
Pontus

Är det ett autofokusobjektiv så funkar allt som det ska. Om exponeringsinfo följer med bilderna vet jag inte.

Leif

Jag har funderingar på att köpa ett "Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AI-s". Som jag förstått det kommer AF fungera med min D90, men exponerings info och EXIF inte fungera. Är detta rätt uppfattat, och finns det i så fall andra aspekter jag bör beakta? Vad är ett rimligt pris för ett begagnat, normalt välhållet objektiv av denna sort?

Tackar för alla synpunkter,
Pontus

Objektivet du beskriver är utan AF.

/K

Nej, det skall vara ett sk MF objektiv av tidig typ. Jag tror (och vill ha bekräftat här) att D90's fokusmotor löser fokuseringen, men jag kan såklart ha fel...

Ok. Låter som om jag skall hoppa över detta då jag tänkte fota fågel mest. Utan AF blir det ju minst sagt inte lättare precis. Tackar för era svar!

Mvh, Pontus

Jag är lite "bränd" av Sigma. Har ett 120-400 som i kombination med min kamera tar evinnerlig tid att fokusera. Det har varit på service ett otal gånger. Nikon och Sigma skyller på varandra att det inte fungerar och där står jag i mitten. Så hädanefter är jag mest intresserad av Nikons gluggar, men pinsamt medveten om vad det betyder i pengar... :( Så har någon ett bra tips på vad man kan leta efter begagnat, kanske tom var, är jag mycket tacksam...

Jag är lite "bränd" av Sigma. Har ett 120-400 som i kombination med min kamera tar evinnerlig tid att fokusera. Det har varit på service ett otal gånger. Nikon och Sigma skyller på varandra att det inte fungerar och där står jag i mitten. Så hädanefter är jag mest intresserad av Nikons gluggar, men pinsamt medveten om vad det betyder i pengar... :( Så har någon ett bra tips på vad man kan leta efter begagnat, kanske tom var, är jag mycket tacksam...

I så fall letar du efter ett Nikkor 300F4.0 - kolla annonsmarknaden här på FS?

Fokusproblemen med Sigma verkar vara ett gammalt problem. Har själv aldrig märkt av det, de jag har haft har SAMTLIGA (50/1.4, 70/2.8, 105/2.8, 150/2.8) varit mer exakt fokuserande - innan servicejustering! - än motsvarande Nikkor-gluggar inköpta nya. Har dock aldrig ägt en Sigma-zoom, och vet inte hur de är att ha att göra med på service-sidan.

Tror vi har tittat på samma objektiv 10.500:-, men det är som sagt ett MF objektiv. Verkar ligga lite högt också för på nikonforumet så såldes ett liknade med T200 för 6500:- eller under om jag har förstått typbetckningarna rätt. Är inte 100% säker att exponering, bländare fungerar på en D90, men det borde gå på en D300 i alla fall?

Jag har idag ett äldre 300/4 och letar också efter ett med lite snabbare AF, jag tror det bästa är att köpa ett AF-S 300/4 eller att köpa ett 70-200VRii + Tc1,4 eller 1,7

Ja, det stämmer. :) Nej, jag tror mig ha läst samma som du, att en D300 skall klara exponeringen, men inte D90. Ja, jag får sitta i båten och leta vidare helt enkelt. Fåglarna får kvittra vidare utan mig en stund till! :)

Tack alla för svar och kommentarer!

Som sagt, kika gärna på AF-S 300/4, kanske ihop med en 1,4X konverter! Den använder jag själv till fåglar. Egentligen är det bara längre brännvidd, stabilisering och snabbare AF som skulle kunna få mig att byta bort det. 300/2,8 är för stort och tungt för att vara i min smak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar