Annons

D90 + MB-D80 + Olika batterier = Problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

ikonane

Aktiv medlem
Jag har precis inköpt ett MB-D80 men har bara ett orginalbatteri från Nikon (EN-EL3e) och ett Phottix - Titan for EN-EL3e (Li-ion).

Det jag undrar är om kameran, batterierna eller batterigreppet skulle kunna ta skada utav detta?

Orginalbatteriet är nämligen på 7.4V och 1500mAh.
Medan Phottix-batteriet är på 7.4V men 1600mAh.

Jag har, liksom många andra hört rykten. Men ligger det något i dem? Jag har inte fått hem greppet än så kan inte prova.

Tack!
 
Jag är inte riktigt med på vad du syftar på? Har du reagerat på just 1500mAh jämfört med 1600mAh? Den siffran anger mängden energi som finns i batteriet och spelar ingen roll för funktionaliteten. Ju högre destå bättre.
 
Jag är inte riktigt med på vad du syftar på? Har du reagerat på just 1500mAh jämfört med 1600mAh? Den siffran anger mängden energi som finns i batteriet och spelar ingen roll för funktionaliteten. Ju högre destå bättre.

Jag var nog aldrig vaken under elektronik-lektionerna i skolan verkar det som. Det verkar också som att MB-D80:ian först kör slut på det ena batteriet innan han börjar på andra så det borde vara lugnt?
 
Exakt, först töms ett batteri och sedan det andra.

Annars kunde det som sagt ha blivit problem om det ena tömts först, då går det andras kraft åt att försöka ladda upp det till sin egen nivå (omöjligt) istället för att driva kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.