ANNONS
Annons

D800E slutar fungera

Produkter
(logga in för att koppla)
Min D800E slutar helt plötsligt att fungera, tryck på avtryckaren ger ingen verkan. I displayen står det CARD error, men det kan tilläggas att jag kör av Nikon godkända SanDisk Extreme Pro SDHC-kort och att jag även testat äldre Extreme III-kort som fungerat väl i bl.a. D70. Skaffade även ny Extreme Pro SDHC för att försäkra mig om att det verkligen inte var kortets fel.
Slår av kameran ett antal gånger och lyckas med ytterligare ett par exponeringar...därefter slutar den igen. Hjälper inte att ta ut batteriet och sätta in det igen.

Såg på andra forum att Nikon (USA tror jag) uppgivit att felet tillfälligt kunde avhjälpas genom att man bland annat stängde av Liveview och lite annat i menyerna.

Enligt Nikon USA och andra forum i Sverige skall felet vara avhjälpt med ny Firmware B: 1.0.1, men min kamera levererades i september med den senaste Firmwaren och det fungerar trots det inte.

Kan tilläggas att min bror kör samma konfiguration på sin D800E och att han inte har några problem.
 
Om felet uppträder trots att du har FW B:1.0.1 installerad och som ska avhjälpa detta, så kan jag tänka mig att det antingen är något annat fel på din kamera (den är ju så ny att du säkert har garanti kvar på den, väl?), eller så har Nikon inte lyckats att helt eliminera problemet med FW B:1.0.1.

I så fall är det väl bara att hoppas på att Nikon snart kommer ut med en FW B:1.0.2 eller nåt som fixar problemet ordentligt.
.
 
Kameran inköpt 120917 och använd första gången förra lördagen, så nog finns garanti.
Skulle vara intressant att höra om fler i Sverige har/haft liknande problem. Kameran inlämnad till Japan Photo idag för vidarebefordran till Nikon i Solna. Fick reda på att det förhoppningsvis skulle gå fortare än de 4-5 veckor det normalt tar. Tur det då jag precis börjat en fotokurs på Folkuniversitetet.
 
Kameran inköpt 120917 och använd första gången förra lördagen, så nog finns garanti.
Skulle vara intressant att höra om fler i Sverige har/haft liknande problem. Kameran inlämnad till Japan Photo idag för vidarebefordran till Nikon i Solna. Fick reda på att det förhoppningsvis skulle gå fortare än de 4-5 veckor det normalt tar. Tur det då jag precis börjat en fotokurs på Folkuniversitetet.

Jag hade massor med problem med mitt Sandisk Pro 95mbit SD-kort i min D800. Köpte sedan ett likadant fast microSD och använder det med en SD-adapter i kameran helt utan problem. Så jag gissar att ditt SD-kort är dåligt och behöver bytas.

/Karl
 
Mycket skit med D800, autofokusen på min 1 månad gamla D800 har fått spel å fladdrar som nåt jävla flipperspel! Nåja, har lämnat in fanskapet för rep. Går man in på div sajter så verkar det vara en hel del strul med både D800 å D600, det verkar som Nikon börjat slarva ordentligt med montering å justering.............................fy skäms!
 
Jag hade massor med problem med mitt Sandisk Pro 95mbit SD-kort i min D800. Köpte sedan ett likadant fast microSD och använder det med en SD-adapter i kameran helt utan problem. Så jag gissar att ditt SD-kort är dåligt och behöver bytas.

/Karl


Bytte från ett 16 GB SanDisk Extreme Pro 95 MB/s SDHC till ett likadant på 32 GB och samma fel uppenbarade sig. Likaså då jag testade ett väl fungerande Extreme III CF-kort. Inget fel på korten utan det är kameran det är fel på.

Väntar nu på att få den tillbaka så att man kan använda den. Är väldigt nöjd med kameran och de bildfiler den presenterar och ser fram emot att få arbete med den lång tid framöver och utvecklas med allt den har att erbjuda.
 
Mycket skit med D800, autofokusen på min 1 månad gamla D800 har fått spel å fladdrar som nåt jävla flipperspel! Nåja, har lämnat in fanskapet för rep. Går man in på div sajter så verkar det vara en hel del strul med både D800 å D600, det verkar som Nikon börjat slarva ordentligt med montering å justering.............................fy skäms!

AF problem på min D800 också, jag har haft den cirka 4 veckor och idag har jag skickat den andra gången till rep. På min är även problem med kromatisk aberration.
 
AF problem på min D800 också, jag har haft den cirka 4 veckor och idag har jag skickat den andra gången till rep. På min är även problem med kromatisk aberration.
Ångrar bittert att jag köpte den här (D800) skitkameran! Skulle köpt en Canon EOS 5D MK2 istället, beprövad kamera som man inte tryckt in en massa avancerat skit i som ändå inte funkar. Visserligen "kanske" den inte ger lika vassa bilder som D800 men dom funkar i alla fall! Tror dessutom vi dessvärre "råkat" ut för en serie med felaktiga kameror som det verkar.............
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.